söndag 15 juli 2018

Älskaren från huvudkontoret av Camilla Grebe

Först när isen brister ...
Emma har en älskare. En älskare som är allt hon har drömt om och lite till. Det finns egentligen bara ett problem – han råkar vara vd på klädjätten där hon är anställd: en opraktisk, men samtidigt oemotståndligt kittlande omständighet som väl egentligen inte utgör ett hinder för en relation. Eller?
På deras förlovningsmiddag försvinner han spårlöst – lika oväntat som han dök upp. Och inte långt efter det hittas en ung kvinna bestialiskt mördad och lemlästad i hans bostad i en fashionabel förort till Stockholm.
Peter Lindgren, resignerad men rutinerad kriminalpolis, får hjälp av beteendevetaren Hanne Lagerlind i utredningen av mordet, som bär tydliga likheter med ett tio år gammalt, olöst brott. Tillsammans söker de efter svaren som kan förklara det fruktansvärda brottet; en undersökning som sträcker sig från ett köldslaget Stockholm och många år tillbaka i tiden och som också får dem att trevande återuppta den relation de en gång hade.
Vem är den mördade kvinnan? Har brottet en koppling till det snarlika mordet ett decennium tidigare? Varför försvann älskaren från huvudkontoret och varför verkar kärleken alltid vilja något annat med oss än vi vill med den?
Älskaren från huvudkontoret är en psykologisk spänningsroman med många bottnar. Skrämmande, överraskande och berättad med absolut gehör för kärlekens klåda. Det är en berättelse där perspektiven ständigt förändras och där författaren leker med läsarens förväntningar – gärningsmannens skepnad och bevekelsegrunder förblir otydliga intill slutet.
Bokomslag och beskrivning hämtad från Adlibris.
Denna bok vann jag i en utlottning som någon bokbloggare höll för något år sen, och jag vann men sen fick jag aldrig läst den, men nu äntligen, boken har varit med i Hett i hyllan och jag hade tänkt att läsa den nu i år pga den var en hyllvärmare, men sen när Grebes fristående uppföljare till denna blev nominerad till Årets bok och varken jag eller Evelina hade läst denna bestämde vi oss för att vi läser den tillsammans innan vi läser uppföljaren som är Husdjuret.
Och efter vi har läst denna kan jag säga att jag verkligen ser framemot att få läsa vad som händer med Peter och Hanne i nästa bok. De är de som är med och utreder detta hemska mord som har skett. Vi får följa berättelsen ur deras plus Emmas synvinkel hela boken igenom och det är verkligen en spännande historia som nystas upp.
Sen kan jag väl säga att ibland blir jag lite irriterad på alla män i boken, och mycket mer kan jag inte säga men om ni undrar vad jag menar så läs boken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar