onsdag 11 juli 2018

M Train av Patti Smith (+TV-serier tex Doktor Who)

M Train börjar och slutar på ett café i New York som har blivit som ett andra hem för Patti Smith. Vid sitt stammisbord i hörnet dricker hon sitt kaffe, gör små anteckningar på servetter, läser böcker och reflekterar över minnen och drömmar, om det som gått förlorat. 

Med en mild melankoli söker hon tröst i poesin och reser över världen i de stora författarnas fotspår. Hon bjuder också på unika scener från sitt tidigare liv i Detroit med maken Fred Sonic Smith, små stunder av ren lycka och villkorslös kärlek. 

Det här är en bok för alla som älskar att tillbringa en eftermiddag på ett café, djupt försjunken i bok. M Train är en personlig och poetisk berättelse om livet, konsten och kärleken. 
Beskrivning och bokslag hämtat från Adlibris.

För ett antal år sen läste jag Patti Smiths bok Just Kids, och verkligen gillade den så när jag råkade se denna när jag var biblioteket och läste om vad den handlade om ville jag bara låna och läsa den.
När jag läste fick jag uppleva en härlig berättelse om ögonblick i Patti Smiths liv och än mer fascineras jag av hennes stora intresse för TV-deckare, jag bara älskar där hon jämför The Killings Sarah Linden med originalets Sara Lund  (danska Förbrydelsen, sv Brottet). Och hon nämner Kurt Wallander. Plus hon även har en hel del funderingar över Murkamis roman Fågeln som vrider upp världen. Det är en av mina favoritböcker och jag gillar TV-deckare, även om jag för tillfället inte ser så jättemycket av dem men har gjort.
En annan TV-serie referens är när hon nämner Doktor Who och att hennes favorit doktor är David Tennant ( kan inte låta tänka på bloggaren Victoria, Vargnatts bokhylla, som också är en Doktor Who älskare när jag läser dessa rader). Jag gillar också Doktor Who men kan inte säga vilken doktor som är min favorit, just nu försöker jag komma över att Amy Pond och Rory inte är med längre. Och en ny doktor, men jag börjar gilla Clara så jag ska väl försöka se vidare snart. (Ska börja på series 9, varför kallas det inte säsong på Netflix?).
Och där hon skriver när hon håller på att packa är den stora frågan vilka böcker ska hon packa.

1 kommentar: