söndag 2 december 2018

Min bokresa #16 - sanna brottmål

Dagens tema, var lite svårt att komma på vad jag skulle kalla det på svenska, det engelska TRUE CRIME, är det det ska handla om.

Brottsmål och andra sådana hemskheter ur verkliga livet har intresserat mig sen jag som tonåring läste ur min morfars bibliotek, böcker som handlade om kända svenska olösta mordfall, kanhända att de böckerna jag läste var ur Nordisk kriminalkrönika, har nu på äldre dar lärt mig att det finns sådana, men jag har ingen aning om det var det min morfar hade.

Har även sett dokumentärer på TV och liknande sådana program som Efterlyst. (Har egentligen inte sett så mycket av G W Perssons program). Plus lyssnar på en hel del podcast om det.

Gör som i de senaste bokresorna om sakprosa listar upp en del jag har läst och recenserat på bloggen, både så att ni kan se vad jag läser plus ge tips om det är någon som är intresserad.



Vad tycker och tänker ni om detta ämnet, skriv gärna en kommentar eller länka i kommentarerna om ni skriver ett inlägg på er blogg eller annanstans.

Tidigare bokreseor
#1 - introduktion
#2 - deckare/thrillers
#3 - Wahlströms barn- och ungdomsböcker
#4 - ljudböcker
#5 - science fiction
#6 - Årets bok 2018
#7- bibliotek
#8 - klassiker
#9-bokgenrer
# 10 -ålderskategorier
#11 - viktorianska klassiker
#12 - non fiction-sakprosa
#13 - faktaböcker
# 14 - andra världskriget 
#15-  biografier/memoarer 

4 kommentarer:

  1. Får en hel del tips härifrån!

    https://ewelinasbokblogg.blogspot.com/2018/12/min-bokresa-16-sanna-brottmal.html

    SvaraRadera
  2. Jag är, och har varit väldigt länge, intresserad av true crime. Det blir en hel del poddar och lite böcker.

    SvaraRadera
  3. Poddar har jag börjat lyssna på de två senaste åren. Annars har jag läst en hel del böcker i ämnet som syns. ;)

    SvaraRadera