torsdag 17 januari 2019

Kaosutmaning 2019

Jag har något år varit med i Kaosutmaningen runt nyår funderade jag faktiskt om någon skulle ta upp stafettpinnen och hålla i Kaosutmaningen för 2019. Sen blev det att jag var dålig att kolla upp de bloggar jag brukar läsa så det var först idag som jag förstod att Robert med bloggen Mina skrivna ord skulle hålla i Kaosutmaningen för i år. Så jag hakar på lite sent.



Kaosutmaningen 2019 går ut på att mellan 1 januari och 31 december 2019 pricka in minst 20 av de 35 punkterna. Varje bok får bara förekomma en gång på listan.

Jag har redan läst en del böcker i år som jag kan pricka av på listan


1. Läs en bok som har ett blått omslag. Gemina av Amie Kaufman & Jay Kristoff
2. Läs en bok som är en dystopi. Farenheit 451 av Ray Bradbury
3. Läs en bok vars författare är från Afrika. Rosewater av Tade Thompson.
4. Läs en bok vars författare är från Asien. En katts resedagbok av Hiro Arikawa
5. Läs en bok vars författare är från Australien eller Nya Zeeland. Himlakroppar av Eleanor Catton.
6. Läs en bok vars titel bara består av ett enda substantiv. Legend av Stephanie Garber
7. Läs en SF-bok. Sovande jättar av Sylvain Neuvel
8. Läs en bok som utspelar sig i Värmland. Vår lilla hemlighet av Ninni Schulman
9. Läs en bok som skrevs före 1900. Främlingen på Wildfell Hall av Anne Bronte
10. Läs en biografi. Flickan med sju namn, Min flykt från Nordkorea av Hyeoenseo Lee
11. Läs en bok som du har lånat på biblioteket. Pandemonium av Lauren Oliver
12. Läs en bok med ett djur på omslaget. The Pshycology of Time Travel av Kate Mascarenhas
13. Läs en tegelsten (minst 500 sidor). Törnrosor av Stephen King & Owen King
14. Läs en bok med färre än 150 sidor. Nattens skogar av Djuna Barnes.
15. Läs en barnbok. Handbok för superhjältar, del 1 Handboken av Elias & Agnes Våhlund
16. Läs en debutroman. Överlevaren. En sann historia om en sannolik kvinna av Sarah Krastnostein
17. Läs en bok utgiven 2019 av en svensk författare. Staden av Camilla Sten
18. Läs en bok skriven från ett jagperspektiv. Jag lät dig gå av Clare Macintosh
19. Läs en kriminalroman. Snödrev av Helene Tursten
20. Läs en bok som utspelar sig under julen. Jag kommer hem till jul av Joanna Bolouri
21. Läs en bok med ett religiöst budskap/en religiös handling. Vår älskade av Kamila Shamsie
22. Läs en feministisk bok. Moxie av Jennifer Mathieu 
23. Läs en bok som du valde därför att du hade läst om den på en eller flera bokbloggar. Hetta av Jane Harper
24. Läs en novellsamling. Stars above av Marissa Meyer
25. Läs en bok som har något ätbart i titeln. Juldagar. 12 berättelser och 12 festmåltider för 12 dagar.
26. Läs en bok som har mer än en författare. Obsidio av Amie Kaufman & Jay Kristoff
27. Läs en bok vars titel börjar på K. Kan du förlåta henne? av Anthony Trollope
28. Läs en bok där ingen kör bil. Ur askan av Leigh Bardugo
29. Läs första boken i en serie. Till alla killar jag har gillat av Jenny Han
30. Läs en lyriksamling. Cats - de knepiga katternas bok av T S Eliot
31. Läs en bok på ett annat språk än svenska eller engelska. Nattefrost av Knud Faldbakken
32. Läs en bok skriven av någon du aldrig läst något av tidigare. Evelyn Hugos sju äkta män av Taylor Jenkins Reid
33. Läs en bok med en möbel på omslaget. Den rätta tiden för en kula i hjärtat av Un-Su Kim
34. Läs om en bok som du har läst tidigare. Nevernight av Jay Kristoff
35. Läs en bok av en nordisk författare som inte är svensk. Sånt är livet av Rosa Liksom

2 kommentarer:

  1. Nummer 8 kan jag hjälpa till med! Läs min Familjen som är en deckare som utspelar sig i Sunne, Värmland! :)

    SvaraRadera