söndag 7 april 2019

MIn bokresa #33 - sciens fiction genrer

Bildresultat för rymd

För någon vecka sen tillbaka skrev jag om fantasygenrer för min läsning består av stor del fantasy böcker men en annan stor del som jag nu på det sista har hittat och läst en del av (även om jag har läst i den tidigare med) är science fiction. Har skrivit om det tidigare i min bokresa # 5 men när jag även förra veckan skrev om dystopier som faktiskt räknas in som en sci-fi genrer så kända jag att jag har nog mer att skriva om olika gener inom sci-fi.

Tänkte jag skulle punkta upp några generer och vad jag kan ha läst i de generna (om ni har koll på andra gener inom sci-fi får ni gärna skriva det i kommentarerna):

  • När jag var ung läste jag klassiker som tex Jules Verns böcker. Gjorde en liten googelsökning och Verne nämnde sina verk vara Voyages Extrordinaries enligt denna länk.
  • Sen dröjde det tills jag var lite äldre innan jag läste böcker som utspelade sig i rymden tex Ensam på Mars, där det kanske är nära en verklighet som vi snart kommer att uppleva eller baserade på saningen, för jag minns jag har läst någon bok som var skriven i romanform om de första människorna på Månen.
  • Rymdoperor (= spaceopera) som det precis som i high fantasy böcker berättas om en hel värld som författaren kommit på, som tex Månkrönikan (=Lunar Chronicle) av Marissa Meyer, A long way to a small angry planet av Becky Chambers, Rött upprorav Pierce Brown och Illuminae files av Amie Kaufman & Jay Kristoff.
  • Cyberpunken som tex Ready Player One av Ernest Cline och Warcross av Mari Lu - böcker som handlar om tex virtuella verkligheter.
  • Steampunk - utspelar sig oftast i ett äldre samhälle där det finns mer avancerade mekaniska uppfinningar än det skulle göras i den rätta historiska miljön som skildras. Här kan jag rekomendera Gail Carrigers The Parasol Protectorate. (Soulless manga)
  • Tidsresor. Kindred av Octaiva E Butler
  • Andra dimensioner/Parallella universum. A Thousand Pices of you av Claudia Gray.
  • Dystopier/(Post) Apokalyptiska. Hungerspelen av Suzanne Collins och klassikern Du sköna nya värld av Aldous Huxley.
  • Zombie apokalyptiska utbrott. iZombie, The Walking Dead och Varma kroppar av Isaac Marion.
  • Aliens, Sovande jättar av Sylvain Neuvel
  • Människor med superkrafter: lärde jag mig nu från den sidan jag hittade att jag kunde räkna in i sci-fi genren och då tex Tahere Mafis serie Shatter Me
  • Sen finns det en del sammanblandningar från andra gener och subgenrer som skulle kunna höra hemma i flera genrer. Oftast går det ju att sammanblanda sci-fi och fantasy tex med Science fantasy, en sci-fi miljö med fantasyinfluenser eller tvärtom. Hit kan räknas Månkrönikan av Marissa Meyer. Eller skräck som många ibland säger till höra sci-fi generen.


Vad tycker och tänker ni om detta ämnet, skriv gärna en kommentar eller länka i kommentarerna om ni skriver ett inlägg på er blogg eller någon annanstans.
Tidigare bokresor: 
#1 - introduktion
#2 - deckare/thrillers
#3 - Wahlströms barn- och ungdomsböcker
#4 - ljudböcker
#5 - science fiction
#6 - Årets bok 2018
#7- bibliotek
#8 - klassiker
#9-bokgenrer
# 10 -ålderskategorier
#11 - viktorianska klassiker
#12 - non fiction-sakprosa
#13 - faktaböcker
# 14 - andra världskriget
#15-  biografier/memoarer 
# 16 - sanna brottmål
#17 - gemenskap läsare emellan
#18 - böcker med jultema
#19 -läsplaner som nyårslöften
#20 - läsa på annat språk än svenska
#21-booktube
#22 - Harry Potter
#23- Nobelpristagare
#24 - mytologi / folktro
#25 -sagor/folktro
#26 - litteratur som inspirerat till annan litteratur
#27-böcker som blivit TV-serier/filmer
#28- om läsning
#29- historiska romaner
#30- fantasy (high, epic, klassisk)
#31- fantasygenrer

#32 - dystopier

1 kommentar:

  1. https://ewelinasbokblogg.blogspot.com/2019/04/min-bokresa-33-science-fiction-genrer.html

    SvaraRadera