tisdag 24 november 2015

101 skräckfilmer du ska se innan du dör

Har nu läst denna ihopskrivna samling om 101 skräckfilmer du ska se innan du dör. Och upptäcker en del nya men även filmer jag sett plus sådana jag har tänkt att se.
Har väl egentligen inte gillat skräckfilm sen jag vid 17 års ålder blev skräckslagen av att se "Terror på Elm Street", klarade inte att sova med lampan släckt lång tid efteråt.
Sen har jag nu i vuxen ålder sett den igen och då var den inte så skrämmande alls. Sen har jag ett minne av Scream, efter tjejen som blir mördad av att fastna i garageporten, tycker jag bara filmen är komisk.
Ett annat minne ang skräckfilmer gäller egentligen ett läsminne. Det var för några år sen jag läste Bram Stokers klassiker "Dracula", att det inte var något nytt utan detta minns jag och det var utan att ha läst den innan. Då kom minnena från alla Dracula filmer jag har läst.
Sen så har jag aldrig sett "Alla helgons blodiga natt" och "Fredagen den 13e" som är ett par klassiker som jag någon gång har tänkt att se. Och sen så saknade jag "Jag minns vad du gjorde förra sommaren".
Sen kan jag nämna "The Others", denna spökfilm är riktigt spännande speciellt när twisten som sker i slutet. En favorit i skräckfilmsgenren.
Sammanställningen innehåller filmer från 1919 till 2007. Sen en sak som fascinerar mig är att vad gamla en del filmer är som man egentligen tror är rätt nya som Hajen och Scream etc.
Jaja det blev inte de youtube klipp jag ville riktigt och inte gick de att ta bort sen, går säkert men jag vet inte hur. Hade en annan The Others trailer som var mera skräckfilmstema på, denna första blev mera en romantisk. Och den andra inte på engelska.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar