onsdag 1 juni 2016

Tematrio - Paris, Paris, Paris

Tematrio hos Lyrans Noblesser denna vecka handlar om böcker som utspelar sig i Paris..

Min trio blir nog så här;


  • Claude Izner, två systrar som skriver deckare som utspelar sig i Paris på 1800 talet, med bokhandlaren och privatdektektiven Victor Legris. Första delen heter Mordet i Eiffeltornet.
  • Igelkottens elegans av Muriel Barbery, den enda bok jag har läst av denna författare, men är intresserad av att läsa mer, för denna var så bra. Handlar om vänskapen mellan portvakten Iréne och den tolvåriga flickan Paloma. Klart läsvärd.
  • Vilken den tredje ska bli är lite mera osäkert pga att jag får så många olika förslag i mitt huvud. Tror dock att jag ska säga novellisten Claire Castillion, har läst många av hennes noveller men en som jag tänker på precist är (kan inte komma på varken novellens namn eller vad samlingen heter som den är med i).... som handlar om den rika gravida kvinnan som håller på att inreda sitt barns barnkammare...tvist i slutet som jag gillar. Men en samling som hon har skrivit och som innehåller många bra noveller är Man kan inte hindra ett litet hjärta från att älska.
Det fanns en del klassiker med i tanken först men de blev bortvalda och tänkte även på Anna Gavalda men hade ingen klar favorit där som handlar om Paris.

3 kommentarer:

  1. Claire Castillions noveller låter intressanta!

    SvaraRadera
  2. Har inte läst någon av dessa, men den första låter intressant :)

    SvaraRadera
  3. Igelkottens elegans står och väntar i min bokhylla.

    SvaraRadera