söndag 7 juli 2019

Min bokresa #47 - Book Snob Book Tag

Idag blir det en tag igen om böcker, tyckte denna verkade kul plus innehöll frågor som skulle vara kul att höra vad andra tycker, så jag ser framemot att se/höra era svar.
Den första videoklippet är Emmas som jag såg först och sen längst ner la jag även till Tia som har gjort tagen.



Har lite svårt med översättningar på frågorna så jag behåller de på engelska.
1. Adaptation Snob: Do you always read the book before you see the movie?
Om jag vet om att filmen (TV-serien) jag ska se är baserad på en bok, vill jag helst ha läst boken först. Men jag har förlikat mig med att oftast har de skrivits om och det kan vara så att jag inte ens kan se att det är samma handling längre.
Däremot kan jag ha sett något som jag sen i efterhand har förstått att det har baserats på en bok, då om jag har gillat det jag sett så vill jag ju läsa boken.
Åt båda hållen vill jag att det ska gå en tid emellan så att jag inte kommer ihåg handling till varje punkt och prick etc. 2. Format Snob: if you had to choose only one format for the rest of your life - print, electronic, or audio - which would it be?
Jag läser ju alla format av böcker men jag skulle om jag skulle bara välja ett format för resten av livet alltid välja böcker i fysisk form, för det är det jag gillar mest. 3. Ship Snob: would you date or marry a non-reader?
Det gör mig inget, nu är jag gift med en "läsare", men han läser defintivt inte så mycket som jag gör, mindre än en femtedel av vad jag läser. För om jag vill ha någon att diskutera böcker med har jag andra vänner. Innan min mamma blev dement så läste hon mycket och jag och hon diskuterade böcker ofta med varandra och lämna tips till varandra på vad vi skulle läsa osv. 4. Genre Snob: You have to ditch one genre and never read it again, which would it be?
Jag läser ju det mesta i genreväg, men det jag skulle tro jag skulle sakna minst att få läsa skulle vara romantiska romaner. 5. Uber Genre Snob: You only read one genre for the rest of your life, which would it be?
Precis samma som både Emma och Tia säger i sina videos literally fiction, som jag tror i svensk översättning skulle innebära romaner, för i dem kan man återfinna mysterier och fantasyelement som är sådant jag gillar i böcker.
Annars skulle jag nog gå på fantasy eller SFF för det är en stor del av min läsning. 6. Community Snob: Which genre do you think receives the most snobbery from the bookish community? Denna fråga tycker jag att jag skulle vilja översätta på ett sätt som inte stämmer överens med de som det svarar på i videona. Jag tänker mig att det handlar om de genres som läsare verkar se upp till, och i så fall skulle jag svara att manliga författare, klassiker och sakprosa skulle i alla fall manliga läsare säga vara de genren som man ska läsa, övriga är inte värda att kallas litteratur.
Men som de svarar i videona så låter det mera som den genre som du tycker alla ser ner på.
Och då gäller det romance, chick lit och YA (böcker skrivna för unga vuxna), sådan som en ung kvinna läser.

7. Snobbery Recipient: Have you ever been snubbed for something you've been reading or for reading in general?
Nej. Bara många som känner mig och vet att jag älskar att läsa säger ibland vad mycket du hinner läsa, men det känns mera som beröm.


Vad tycker och tänker ni om detta ämnet, skriv gärna en kommentar eller länka i kommentarerna om ni skriver ett inlägg på er blogg eller någon annanstans. 

Tidigare bokresor hittar ni länkar till här.

2 kommentarer:

  1. Roliga frågor! Jag hade problem med fråga 5... :)

    SvaraRadera
  2. Sen, men intressanta frågor. Boksnobberi, det har man väl blivit utsatt för:).
    https://frokenchristina.blogspot.com/2019/07/min-bokresa-47-book-snob-book-tag.html

    SvaraRadera