lördag 20 november 2021

Bärnstenskikaren ( Den mörka materian #3) av Phillip Pullman

 

Det fruktansvärda krig som häxorna har förutspått närmar sig. Nya och större prövningar väntar Lyra och Will som redan överlevt så många faror tillsammans. Till sin hjälp i kampen har de pansarbjörnen Iorek och de nya vännerna gallivespierna, men till slut står det klart att Lyra och Will ensamma måste följa den väg som utstakats för dem. Världsalltets öde vilar nu i deras händer

Tredje och avslutande delen i Den mörka materian.

Bokomslag och beskrivning av bokens handling hämtad från Bokus.

Skönt att ha avslutat denna trilogi nu, sen ska jag väl säga att jag tyckte det var lite ovanligt inte helt lyckligt slut då detta är en barnboksserie. Sen kan jag ju ändå säga att jag gillar att alla trådar knyts ihop och är inte helt besviken på slutet, men jag ska ju säga att första delen Guldkompassen är den bästa delen i trilogin, men hela trilogins historia är intressant.

Sen är det lite kul att Pullman använder sig av den kristna tron och mytologi för att bygga upp sin historia om de olika världarna och så vidare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar