lördag 5 mars 2022

Min syster seriemördaren av Oyinkan Braithwaite

 

Med Femi blir det tre. Tredje gången räknas man som en seriemördare.

När Korede hastigt måste lämna sin framdukade middag efter ett uppskakande telefonsamtal från sin syster, Ayoola, vet hon vad som väntas av henne: blekmedel, gummihandskar och nerver av stål.
För tredje gången har Ayoola gjort sig av med en pojkvän under parollen "självförsvar", och för tredje gången måste Korede städa upp röran efter sin dödsbringande lillasyster. Korede vet att hon borde gå till polisen, inte minst för att bevara resten av Nigerias manliga befolkning, men hon älskar sin syster och blod är tjockare än vatten ... Åtminstone fram till den dag då Ayoola börjar dejta en läkare på det sjukhus där Korede arbetar som sjuksyster. Och inte vilken läkare som helst, utan den man Korede varit kär i ända sedan de först träffades. Hon är inte villig att låta honom möta döden genom en kniv i ryggen men att rädda honom skulle innebära att hon måste offra sin syster ...

Min syster, seriemördaren är en vass thriller som trots sin svarta humor har en hård kärna - en bok om moraliska dilemman, våld, trauman och familjerelationer. Samtidigt är det en hyllning till systerskap och lojalitet.

Bokomslag och beskrivning av bokens handling hämtad från Goodreads.

Denna bok hade både jag och Evelina ögonen på då den först utkom (redan för den engelska upplagan) men det dröjde till nu innan vi kunde läsa den.
Sen hade vi båda hört lite mixad reaktioner på den, och vi kan se varför, för när man läser den är den ju inte en renodlad thriller eller spänningsroman som man skulle tro utan det är mycket hur relationerna är mellan systrarna och andra karaktärer och man får en hum vad som har hänt innan som kan vara en förklaring eller...?
Jag ska då säga att den var inte vad jag förväntade mig och det var även svårt att sätta in den i en viss genre som gjorde att det både var en läsupplevelse jag gillade men även hade svårt för berättelsen i sig då jag inte visste vad jag skulle förvänta mig av det jag läste. 4
Och detta låter som världens mest luddiga recension, jag får ursäkta att det inte framgår tydligt vad det är jag vill säga om boken, men det är så jag tycker och tänker om den, att jag har svårt att sätta ord på det jag vill ha sagt om romanen.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar