onsdag 2 december 2015

Helga Weiss dagbok

1941
Jag har alltid haft ett stort intresse över hur mänskligheten har kunnat göra något sådant som utrotningen av Judar och andra icke välansedda människor. Så nu har jag läst en till bok som skildrar detta hemska. Och det är den tjeckiska flickan Helga Weiss dagbok som skildrar tiden i Prag, Terensenstadt, Auswitch, Flossenburg (kommer ej riktigt ihåg men har för mig att det var det hon var i), tågtransport genom Tyskaland, Tjeckoslovakien till Mauthausen i Österrike.
                                                                                                                                                                                              Har två tankar efter att jag har läst den, att hon hade ändå tur att hon kom till Therensstadt i början och fick där en rätt dräglig tillvaro, pga det var ett nazist visningläger för tex Röda Korset etc. Hon var där från det hon var 12 tills hon var 15 år. Den andra tanken är vilken skillnad på behandling av de som reste i tågvagnarna där de i Tyskland blir kastade stenar på mot i Tjekoslovakien får bröd till slängt sig. Och att människorna i Tjeckoslovakien ber vakterna att få dela ut mat och hjälpa dem. Sen att de har en stäng vakt som gör allt för att hans fångar inte ska få det drägligare utan tar maten till sigsjälv och sina kollegor etc
Sen kan man ju inte riktigt sätta betyg på en sådan här bok, för det var inte en av de bättre eller mest fängslande jag har läst, men det är ändå läsvärt pga ämnet.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar