onsdag 16 november 2016

Kulturkollo - ett stort mysterium

Bilden kommer från Kulturkollos inlägg

I veckans utmaning från kulturkollo undrar de Vilket är ditt favoritmysterium, verkligt eller fiktivt, och vem löste det (om det över huvud taget blev löst…)?

Och mitt svar kommer att först vara väldigt stort och sen bli till endast ett. Och det beror på att min favoritmysterie författare är Agatha Christie, även om jag inte har läst henne på länge nu, men men hon är min favorit författare ang mysterium. Sen gillar jag bäst de som är lite mindre kända mysteriumlösare (tex Tommy och Tuppence och Luke Fitzwilliam) i än Miss Marple och Hercule Poirot i. Och sen är det Miss Marple jag gillar bäst av dem två.
Och favoritboken eller favoritmysteriumet då är "Och så var det bara en..", en grupp människor som är fast på en ö där en efter en blir mördade och inte är det det mest logiska slutet är det inte. Verkligen ett mysterium som jag gillar.

Kom att tänka på en till roman av Christie "Oändlig natt" den är en bra mysteriumberättelse till, men kan inte säga så mycket mer pga den har en bra tvist som verkligen förvånar en, läs den om ni inte har gjort det. Tror faktiskt den är bättre än "Och så var det bara en,,"

1 kommentar: