tisdag 19 maj 2020

Tisdagstrion - Norden runt

I denna tisdagstrio tänkte Helena att vi ska resa Norden runt,

Jag började tänka vissa böcker jag vill ta med i min trio, kände att jag ändå vilje välja en från olika länder, även om jag hade många finska att välja på och kunde gjort en trio bara därifrån, sen var det även svårt att undvika att det blir deckare då jag har läst mest deckare från de olika nordiska länderna, men ska försöka undvika det, så här kommer min trio

Fröken Smillas Känsla För Snö - Peter HØeg (1997) Inbunden Den amerikanska flickan (pocket)Det tredje tecknet
Fröken Smillas känsla för snö av Peter Hoeg, läste jag för länge sen (såg att den kom på svenska 1992) då den var rätt ny, och jag gillade den verkligen. Sen kan den kategoriseras som deckare och/eller thriller men avviker lite från den genren så jag skulle definiera den som en spänningsroman. Som handlar om Smilla (en grönländska som bor i Danmark) vars granne en ung pojke ramlar ner från taket på deras hus, och hon misstänker ett brott istället för att det skulle vara en olyckshändelse. Pga hon vet mycket om snö och is så lyckas hon lösa vad som har hänt och upplösningen sker på Grönland.
Har även läst författarens bok Effekten av Susan och ser nu framemot att snart läsa Genom dina ögon av honom.

Den amerikanska flickan av Monika Fagerholm, läste jag för den var min bokcirkels utvalda bok och gillade vad jag läste.
Har sen dess haft funderingar på att läsa fler av Fagerholms böcker men det har inte blivit av.
Fagerholm är en finlandsvensk författare och än en gång skulle boken kunna kategoriseras till ett mysterium men är en roman, för att den handlar om då den den amerikanska flickan Eddie har hängt sig och invånarna i Trakten undrar över vad som hänt. Handlingen utspelar sig både bakåt och framåt från denna handling.

Det tredje tecknet av Yrsa Sigurdardottir, är en deckare som utspelar sig på Island, och utredaren är advokaten Tora. Jag har läst några av författarens deckare och skulle vilja läsa fler, för jag tycker om att läsa om den karga natur som Island har.





3 kommentarer:

  1. Tack för intressanta tips.

    SvaraRadera
  2. Inga böcker som jag läst, men jag blev intresserad av de alla.

    SvaraRadera
  3. Det tredje tecknet har jag läst :)

    SvaraRadera