torsdag 23 september 2021

Hett i hyllan vecka 38 / 2021

 

Så här skriver Monika om Hett i hyllan:
Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Ännu en bok som dök upp i brevlådan som en överraskning 2018, som jag ännu inte har läst.


Vännerna Noah och Abdi har alltid gått sida vid sida. En sen natt när Noah hittas medvetslös, flytande i en kanal, förändras allt. Vad som först tycks vara ett skämt som gått snett förvandlas till en öppen strid. Noah är född i Storbritannien, Abdi är flykting från Somalia. Och Bristol håller på att kollapsa av sociala spänningar.

Polisen Jim Clemo vill försäkra sig om att Noah – som befinner sig i koma – verkligen råkat ut för en olycka. Men Abdi vägrar berätta vad som har hänt. När kriminalreportern Emma Zhang, som också är Jim Clemos före detta älskare, söker upp Noahs föräldrar kommer också stadens rasism upp till ytan.

Två familjer slåss nu för sina söner – och för sanningen. Ingen av dem förstår ännu hur långt de kommer att gå, vilka demoner de kommer att konfrontera, och vilken smärta de ska behöva utstå.

5 kommentarer:

  1. Det verkar vara en spänningsbok med ett djupare innehåll.

    SvaraRadera
  2. Det här är en av mina favoritförfattare, och jag gillade den här boken. Mycket.

    SvaraRadera
  3. Känner igen boken. Kan vara så att jag har de ni hyllan någonstans.

    SvaraRadera
  4. Har läst och gillat en annan bok av författaren :)

    SvaraRadera
  5. Håller helt med Lotten här. En mycket bra bok.

    SvaraRadera