tisdag 28 september 2021

Tisdagstrion - Black lives matter

 Dagens tema i Tisdagstrion är Black lives matter, och ska säga att i det ämnet har jag massor av bra böcker att ta med i en trio, så jag kommer har svårt att begränsa mig, men här är min trio

  1. Earthseed - duologin av Octaivia E Butler, sen första gången jag läste en bok (Kindred) av Octaivia E Butler har jag ansett henne som en av mina favoritförfattare inom science fiction genren med en blick för just BLM aspekten i dem.

  2. The hate u give av Angie Thomas, baseras ju verkligen på Black lives matter rörelsen, en ung man blir oskyldigt nedskjuten av polisen, och demonstrationer sker, finns även en film som baseras på boken.

  3. Bruna flickor av Koko Hubara, en non-fiction bok får bli nummer tre, och denna är intressant då den även skildrar nästan svenska förhållanden, då den är skriven av och handlar om en brun flicka som bor i Finland, räknas som finska och har finska som hemspråk, men inte alls delar samma identitet och kultur med de flesta andra finländarna.

8 kommentarer:

  1. Tack för intressanta boktips.

    SvaraRadera
  2. Angie Thomas måste vara dagens boktips! Har skrivit upp.

    SvaraRadera
  3. Har bara läst The Hate U Give och har nyss köpt Kindred av Butler.

    SvaraRadera
  4. The Hate U Give nämns ju nästan överallt i dagens svar på trion. Jag har skrivit upp den nu.

    SvaraRadera
  5. OM jag inte redan hade sett filmen på The hate u give så hade jag nog varit sugen på att läsa boken nu.

    SvaraRadera
  6. Jag vill gärna läsa alla i din trio! Koko Hubara hade jag inte hört talas om, så den lockar extra mycket.

    SvaraRadera
  7. Bra tips, en bok du har var med i min trio.

    SvaraRadera