torsdag 9 juni 2022

Hett i hyllan vecka 23 / 2022

Så här skriver Monika om Hett i hyllan:

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan? 

Denna köpte jag i Oktober 2020 då jag ville ha en Victoriansk klassiker med HBTQ+ tema att läsa för Victober, men sen blev den inte läst, men kom på att nu i Juni skulle den passa bra om jag vill läsa en klassiker under Pride, så får se om den blir läst snart eller .....


Jill is the story of an unconventional heroine – a gentlewoman who disguises herself as a maid and runs away to London in search of adventure after her mother dies and her father is pursued by a Victorian gold-digger. Once in London she uses her position as lady's maid to become close to her mistress. Her life above and below stairs is portrayed with irreverent wit in this fast-paced story, but at the centre of the novel is Jill's unfolding love for the woman she works for.

On the surface a feminist manifesto, Jill is a poignant story of same-sex desire and unrequited love. A new introduction tells the autobiographical story on which the novel is based -the author's own passionate attachment to a woman she called her wife, but who she couldn't have. "

2 kommentarer:

  1. Jaha, klassiker? Jag kände inte till den. Viktorianskt brukar inte funka för mig så jag skyller på det 😬

    SvaraRadera
  2. Jill Dyllwin har jag aldrig hört talas om men när jag läser om henne på Wikipedia ser jag att hon var en intressant kvinna. Den första kvinnliga industrialisten i Storbritannien och också feminist. Intressant.

    SvaraRadera