lördag 3 december 2022

Detaljerna av Ia Genberg

 

Vi lever så många liv inuti våra liv, mindre liv med människor som kommer och går, vänner som försvinner, barn som växer upp, och jag förstår aldrig vilket av mina liv som är själva ramen.

En kvinna ligger nedbäddad i feber när en handfull människor ur det förflutna står framför henne: en blivande kändis som skrev ett brev, en vän som försvann bortom kartan, en kärlek utan framtid.

Detaljerna är en roman med fyra porträtt och tusen detaljer, om tummade pocketböcker, psykedelisk dans och kippande oro. Vilken är den perfekta millennieklänningen? Kan en älskad människa verkligen försvinna? Och vem är det egentligen som porträtteras, personen på bilden eller den som håller i penseln?

Bokomslag och beskrivning av bokens handling hämtad från Adlibris.

Så här i årets sista månad, ser jag efter om hur många fler böcker jag klarar av att läsa för att pricka av punkterna ur Kaosutmaningen för i år, då det nu kom till en bok som nominerats Augustpriset (#35), så föll valet på årets vinnare.

Det var ett bra val för denna lyckades jag lyssna på utan uppehåll, sen lyssnar jag ju på dubbla hastigheten så den blev bara 1 timme och 54 minuter lång. Jag gillade verkligen att lyssna om de olika personerna som huvudkaraktären minns från sitt liv och jag kunde ha lyssnat på mera utav samma sak om den hade varit längre.

Sen var det en kul återträff med Katarina Ewerlöf, som nog är en av de bättre svenska uppläsare av ljudböcker jag har som favorit, dock har jag mest lyssnat på henne då hon läst deckare och speciellt Liza Marklund, så ett tog trodde jag nästan att boken var om Annika Bengtzon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar