lördag 22 juni 2024

Mörkersikt - annorlunda sagor om kaos av Johannes Källström

 


Vad händer när människor i en modern och normal verklighet förlorar fotfästet? När högre,lägre eller yttre makter kryper närmare och förgör. Johannes Källström utforskar gränserna i sju noveller av skiftande karaktär, alla med det gemensamma att de är skrämmande och kittlar fantasin.

Det är inga barnsagor som berättas i Mörkersikt, men barnahjärtat i dig kommer kanske att bulta igenkännande när historierna hittar sin botten i gamla folksagor.

Omslag hämtad från Goodreads och beskrivning av bokens handling hämtad från Bokus.

Detta var en bok jag hade köpt på bokrean för flera år sen och hade blivit intresserad av den då jag förstod att den hade sitt ursprung ur sagor som var förvandlade till skräckhistorier. Och jag var helt nöjd vad jag fick då de flesta av sagorna/novellerna var precis vad jag ville ha.

Plus att jag vari lätt skrämd av dem även om jag inte är den lättskrämdaste av att läsa skräck. Och gillade flera av novellerna rätt mycket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar