torsdag 28 april 2016

Bokbloggsjerka 29 april - 2 maj

Annika undrar i veckans jerka om :Skulle du kunna tipsa om en bok (eller flera) som utspelar sig i dina hemtrakter?

Och faktiskt kan jag det, jag bor i Trollhättan. Och det gjorde även Morgan Larsson som skrev sin Radhusdisco utifrån sin uppväxt här i stan. Och även deckarförfattaren Ann Rosman är från Trollhättan och har i sin andra deckare Själakistan skrivit scener som utspelar sig i Trollhättan (även om hon har flyttat domarringen ca 500 m, men det kan jag väl leva med, och lite kul att kunna observera det). 
Finns säkert fler böcker som utspelar sig i Trollhättan med omnejd. Men kommer inte på några. (Sen ligger ju Göteborg, dalsland, bohuslän och västra götaland så nära så när det nämns platser som härrör från dessa ställen kan jag ju oftast få en bild eller liknande).

17 kommentarer:

  1. Radhusdisco tyckte jag väldigt mycket om :)

    SvaraRadera
  2. En bok jag skulle vilja läsa om din hemtrakt är: "Route 66 går till Trollhättan", som handlar om dels resan som huvudpersonen gör med sin fru längs route 66 där de träffar många spännande och udda människor, dels resan genom Sverige till Trollhättan där huvudpersonens mamma bor, och som har Alzheimers. Den står på min önskelista över böcker att läsa.

    SvaraRadera
  3. Radhusdisco har jag hemma, men oläst.

    SvaraRadera
  4. Radhusdisco var underbar! :-)

    Visste inte att Ann Rosman är från Trollhättan! Eller jo, nu när jag tänker efter visste jag säkert det eftersom personen som tipsade mig om henne är därifrån och hon säkert nämnt det - men nu vet jag säkert, då :-)

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  5. Radhusdisco är jag nyfiken på och även Ann Rosman skulle jag vilja läsa så fort jag hinner!

    SvaraRadera
  6. Radhusdisco har jag hört talas om men inte läst. Ann Rosmans böcker har jag läst. Var det i Trollhättan kommunen hade gjort lite konstiga affärer som hon sen lade in en fiktiv version av?

    SvaraRadera
  7. Rosmans böcker har jag varit lite nyfiken på.

    SvaraRadera
  8. Ann Rosmans böcker är jag nyfiken på. Radhusdisco känner jag dock inte till.

    SvaraRadera
  9. Tycker mycket om Morgan som radiopratare, skulle vara intressant att läsa en bok av honom :)

    SvaraRadera
  10. Det roliga med när man kan läsa om en plats man kan besöka är ju att man kan se vad som är ändrat och vad som är sant :)

    SvaraRadera
  11. har läst de två första böckerna av Ann Rosman och de är verkligen jättebra.

    SvaraRadera
  12. Jag tänker mest på film när jag hör Trollhättan :-) Kul att läsa om böcker också.

    SvaraRadera
  13. kul! kände inte till de här böckerna från Trollhättan som jag faktiskt har varit i några gånger

    SvaraRadera