söndag 16 oktober 2016

Flickan som älskade Tom Gordon av Stephen King



Nioåriga Trisha McFarland skall tillbringa lördagen med sin storebror och sin mamma. När de vandrar i skogen viker hon av från deras stig och hamnar allt djupare in i en vildmark full av faror och fasor. Speciellt när det börjar bli mörkt.

Trisha har bara sitt eget lokalsinne att gå efter, bara sin egen uppfinningsförmåga som skydd mot naturen, bara sitt eget mod som vapen mot den tilltagande skräcken. Till tröst har hon sin Walkman, där hon rattar in basebollaget Boston Red Sox kamper och lyssnar till hur hennes hjälte Tom Gordons avslut räddar hem matcherna. Och när mottagningen börjar bli otydlig tar Trisha till fantasin. Tom Gordon går bredvid henne i skogen - det blir hennes enda chans att klara sig mot fienden, den som bara de slaktade rådjuren och de kullvräkta träden vittnar om.
Text och bild från Bokus sida.

Det var längesedan jag läste en King bok, och denna kan jag väl inte säga var så mycket skräck som i hans tidigare böcker jag har läst. För även om han plockar in några monster som man kan undra om de ens är riktiga eller bara fantasifoster från Trishas sida. Boken är en stark berättelse om en nioårig flicka lyckas överleva i vildmarken i flera dagar tills hon hittar ut ur den och blir räddad. En bok jag tyckte bra om ändå även om jag egentligen inte tyckte det var så mycket skräck som King brukar skriva om.

Denna bok ingår i läs-a-loten jag deltar i som i Regnet håller i som hon kallar #fallintofantasy16.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar