söndag 23 oktober 2016

Liv av Mikaela Bley

Från min Istagram @bokcamilla
Det är en varm dag i slutet av augusti när kriminalreportern Ellen Tamm lämnar Stockholm för att åka till sitt föräldrahem i Sörmland. Hon kan inte längre fly från det förflutna och de mörka minnen som väcktes till liv när hon rapporterade om fallet Lycke i början av sommaren. Nu ska hon tillbaka till platsen där allt började, när hon var åtta år och hennes tvillingsyster dog.När Ellen stannar för att tanka i Stentuna, utmed riksväg 52, får hon höra att en kvinna har hittats brutalt ihjälslagen vid en åker en bit därifrån. Ingen tycks veta vem hon var eller vad hon gjorde i trakten, och mordet skakar många i byn.
Ellen börjar nysta i den döda kvinnans öde och ju mer hon börjar gräva i vad som hänt, desto mer inser hon att småstadsidyllen rymmer mörka hemligheter och att det är mycket som inte är som det verkar. Inte minst när det gäller henne själv och systerns död.
Texten kommer från Adlibris sida.

Denna deckare var en av böckerna som jag stäckläste förra veckan i #fallintofantasy16 läs-a-loten jag var med i då. Och det var verkligen en bok som var bra, denna var lika bra som första boken om Ellen Tamm, Lycke, som jag läste för ca ett år sen. Ellen och historien runt henne är lika spännande att få reda på mer om som det är om det deckarfall hon blir engagerad i. Sen saknar jag en sak, kan inte går in på det för mycket för det är en stor handling till bokens handling, men det lämnas en stor lös trådände som jag verkligen ville veta hur det slutade. Tror knappast att det kommer fram i nästa bok om Ellen Tamm om författaren skriver fler om henne, för den lösa änden hänger ihop med fallet om den ihjälslagna kvinnan.

3 kommentarer:

  1. Åh vilken trådände var det du kände att du inte fick svar på? :) Hoppas det snart kommer fler böcker! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Obs spoiler, Så om ni inte har läst boken sluta läs NU
      Hur det gick med ungdomsgänget mamman ville ju koppla in socialen för flickan, hon skulle ju tala ut till polisen.
      Sen tänkte jag många gånger under tiden jag läste boken att det var de som hade misshandlat Liv så att hon dog. (Förlåt att jag inte kan ange namnen på personerna längre för jag kan inte kolla upp det för boken är tillbaka lämnad). Om hur det går för de två familjerna nu efteråt. Den ena mamman flyttade väl ifrån bygden med sina två barn. Och den andra som sagt skulle tala ut och försöka hjälpa sin äldsta dotter på något sätt i allafall verkade det som.

      Håller med dig att det måste komma fler böcker vill läsa mer om Ellen. (och där igenom får man väl reda på i alla fall hur det går med Didrik, och om hennes föräldrar förstår att hon inte var ansvarig för sin systers död.)

      Radera
    2. För man kan ju verkligen undra över Ellen s föräldrar hur de verkar tackla detta med att deras ena dotter har dött och verkligen verkar sätta henne på pedistal och den överlevande dottern bara verkar få skit och ingen back up av dem.

      Radera