onsdag 27 september 2017

Delerium av Lauren Oliver

Kärlek är det värsta som kan hända
Första delen i Lauren Olivers laddade dystopiska trilogi är en tankeväckande och spännande berättelse om de krafter som försöker kontrollera oss - och de vi inte själva kan kontrollera. 

Förr i tiden var kärlek det viktigaste i världen. Människor gjorde vad som helst för den. De kunde ljuga för kärlekens skull. Till och med döda.
Men allt är annorlunda nu. Kärlek är en sjukdom som går att bota. Regeringen ser till att alla genomgår behandlingen när de fyller arton.
Ett liv utan kärlek är ett liv utan smärta. Det är tryggt, förutsägbart och lyckligt.
Lena Haloway har alltid sett fram emot dagen då hon ska bli botad. Men med 95 dagar kvar till behandlingen händer det otänkbara ...
Bokomslag och beskrivning från Bokus sida.

En bok jag länge hade tänkt läsa, och nu blev det till slut dags, och den var värd att vänta på. Detta var en dystopi i mitt tycke, jag gillar att läsa om psyket, som andra som tror sig veta bättre vill påverka till det sämre. Egentligen tycker jag inte om det men jag gillar läsa böcker som behandlar det, det där med att psyka folk till något som egentligen inte är bättre, fast de får den tanken inplanterad i sig. Men Lena som är huvudkaraktär i denna första del i denna trilogi, vaknar upp och förstår vad som är fel i det dystopiska samhället hon lever i. Boken slutar med en rejäl cliffhanger som gör att jag snarast vill läsa fortsättningen...( och boken har jag redan lånat från biblioteket så den finns i TBR som ligger här hemma).

1 kommentar: