onsdag 10 januari 2018

End of Year Book Survey - 2017

Såg många göra en enkät om förra årets läsning som Bokföring enligt Monika har gjort några år, men sen ramlade jag på denna End of Year Book Survey många booktubers gjorde som är ursprungligen från en blogg perpetualpageturner, jag tänkte det var kul att försöka svara på så många som möjligt av de frågorna, (har försökt få med så många titlar som möjligt, för att visa på bredden på vad jag har läst, även om flera av böckerna skulle kunna vara svar på flera frågor) sen var det alldeles för många, detta inlägg har tagit flera dagar att få ihop. Jag har även med de frågor jag inte har svarat på om det är någon mer som vill göra den.



Number Of Books You Read: 184 st
Number of Re-Reads: 10 st
Genre You Read The Most From: Fantasy (44 st)

 Best Book You Read In 2017? Golden Boy av Abigail Tarttelin

(If you have to cheat — you can break it down by genre if you want or 2017 release vs. backlist)
Book You Were Excited About & Thought You Were Going To Love More But Didn’t? De ommer att torka sina mödrars tårar av Johannes Anyuru
Most surprising (in a good way or bad way) book you read?   
Book You “Pushed” The Most People To Read (And They Did)? Golden Boy, sen vet jag verkligen inte om folk har läst den.
Best series you started in 2017? Best Sequel of 2017? Best Series Ender of 2017? Haha här tar jag samma serie på hela kategorin, för jag läste The Unbecoming of Mara Dyer av Michelle Hodkin, detta år och alla tre delarna är bra, det gör att hela serien är bra.(The Evoulution of Mara Dyer och The Retubiton of Mara Dyer). Sen kan jag tycka att sista delen är den svagaste så egentligen kanske jag ska säga Kraften av Siri Petersen som är den sista delen av Korpringarna är den bästa avslutningen på en serie jag läste 2017.
Favorite new author you discovered in 2017? Vet inte om jag kan välja en, se veckans topplista v1. Men jag väljer Anna Lihammar ( har läst både Mörkret faller och Än skyddar natten av henne 2017),
 Best book from a genre you don’t typically read/was out of your comfort zone? Århundradets kärlekshistoria av Märta Tikkanen, en roman skriven i diktform, och jag brukar inte läsa så mycket dikter.
Most action-packed/thrilling/unputdownable book of the year? De vackra döda av Belinda Bauer
Book You Read In 2017 That You Are Most Likely To Re-Read Next Year? Nja det är sällan jag väljer att läsa om böcker, och om jag skulle välja göra det är det en bok jag har läst för flera år sen. Och det finns ingen som jag läste 2017 som jag känner för att läsa om just nu.
Favorite cover of a book you read in 2017? Illuminae av Jay Kristoff och Amie Kaufman (tycker om tanken att skyddsomslaget är genomskinligt och det matchar med texten och övrigt på omslaget på boken. Och sen är det ju en så härlig färg på det.
Most memorable character of 2017? Max från Golden Boy.
Most beautifully written book read in 2017? ---
Most Thought-Provoking/ Life-Changing Book of 2017?The Hate U Give av Angie Thomas
Book you can’t believe you waited UNTIL 2017 to finally read? Monstrumologen av Rick Yancey
Favorite Passage/Quote From A Book You Read In 2017? ---
Shortest & Longest Book You Read In 2017? Kortast var Ditt livs historia av Fredrik Backman med 86 sidor ( kanske räknas som novell?) och längst var Det av Stephen King med 1188 sidor i den upplaga som jag avslutade läsningen med.
Book That Shocked You The Most  (Because of a plot twist, character death, left you hanging with your mouth wide open, etc. )The Fifth Season av N k Jemisin  (tvist)
 OTP OF THE YEAR (you will go down with this ship!) (OTP = one true pairing if you aren’t familiar)
 Favorite Non-Romantic Relationship Of The Year Aillis och Oliva i Middagsmörker av Charlotte Cederlund
Favorite Book You Read in 2017 From An Author You’ve Read Previously ---
Best Book You Read In 2017 That You Read Based SOLELY On A Recommendation From Somebody Else/Peer Pressure: The long way to a small angry planet av Becky Chambers
Newest fictional crush from a book you read in 2017? ---
Best 2017 debut you read? Min mammas hemlighet av Nicola Scott
Best Worldbuilding/Most Vivid Setting You Read This Year? Kraften av Siri Pettersen
Book That Put A Smile On Your Face/Was The Most FUN To Read? Någon sådan bok läste jag inte men en novell ur samlingen Runt nattlampan, gjorde att jag gav till lite fniss pga slutet. Läs själva i inlägget.
Book That Made You Cry Or Nearly Cry in 2017? Åh brukar inte gråta till böcker egentligen, men lite snyftande har det väl varit till en del. Men har ingen specifik att dela med mig av tyvärr.
Hidden Gem Of The Year? Problemet med får och getter av Joanna Cannon, denna var bättre och mysigare än jag trodde den skulle vara från början.
Book That Crushed Your Soul? ---
Most Unique Book You Read In 2017?  Kriget har inget kvinnligt ansikte av Svetlana Aleksijevitj En repotagebok om ryska kvinnors upplevelser av att vara med i andra världskrigte, utav en kvinnlig Vitrysk nobelpristagare.
Book That Made You The Most Mad (doesn’t necessarily mean you didn’t like it)? Bilden av Phoebe av Kim Edwards. Fadern ger bort sin nyfödda dotter med Downs syndrom och säger till sin fru att barnet var dödfött, där börjar det med att jag blir lite frustrerad av hur denna familj behandlar varandra. 

Nu handlar det om mera bloggrelaterade frågor och 2018.

1. New favorite book blog you discovered in 2017? Ewelinas bokblogg och Rincey Reads (Booktube).

2. Favorite review that you wrote in 2017? ---
3. Best discussion/non-review post you had on your blog? .---
4. Best event that you participated in (author signings, festivals, virtual events, memes, etc.)? ---
5. Best moment of bookish/blogging life in 2017? Att se att det finns läsare till min blogg och att läsa alla fina kommentarer.. 
6. Most challenging thing about blogging or your reading life this year? ---
7. Most Popular Post This Year On Your Blog (whether it be by comments or views)?Soulless av Cail Carriger (manga verisionen) fått mest visningar med 434. Förstår inte varför men s är det.8. Post You Wished Got A Little More Love? ---
9. Best bookish discover (book related sites, book stores, etc.)? Podcast Reading Women
10.  Did you complete any reading challenges or goals that you had set for yourself at the beginning of this year? Att läsa mer än 120 böcker (läste 184 st) satte på en Goodreads Reading Challange.

1. One Book You Didn’t Get To In 2017 But Will Be Your Number 1 Priority in 2018?

Six of Crows av Leigh Bardugo
2. Book You Are Most Anticipating For 2018 (non-debut)? ---
3. 2018 Debut You Are Most Anticipating? Zenith av Sasha Alsberg och Lindsay Cummings
4. Series Ending/A Sequel You Are Most Anticipating in 2018? Midnattsljus av Charlotte Cederlund
5. One Thing You Hope To Accomplish Or Do In Your Reading/Blogging Life In 2018?Läsa många hyllvärmare under detta år.
6. A 2018 Release You’ve Already Read & Recommend To Everyone (if applicable): ---


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar