lördag 13 januari 2018

Read-a-long Dödssynden av Harper Lee # 1

Tillsammans med flera andra bokbloggare läser jag just nu Dödssynden av Harper Lee, Nellons bokblogg är det som håller i trådarna, och till den här första gången skulle vi läsa till och med kap 9. Och om du inte har läst boken ska du nog vara lite försiktig med att fortsätta läsa för det kommer att spoilas från och med nu.

Tycker det är rätt intressant att ändå en roman för vuxna har barn som berättare, på det sättet blir det lite "oskyldigt" med det, de behöver få förklarat för sig hur världen är. Fadern Atticus som är advokat får försvara en svart man som anklagas för att ha våldtagit en vit kvinna. Dottern Scout får möta rasism och att försvara även sin far i skolan och hos sina släktingar.
Sen är det först i slutet av den här delen det handlar om det. Något som får mig att reagera är hur illa jag tycker lärarinnan sköter sig när hon förstår att Scout kan läsa när hon kommer till skolan, Scout får skäll för att hennes far har lärt henne att läsa osv. Istället för att berömma skälls hon ut för att ha lärt sig fel och att hennes far har gjort fel genom att lära henne att läsa. Och sen att de inte får vad det verkar som att lära sig att läsa varken i första eller andra klass utan bara lära känna bokstäverna etc. Det känns så ålderdomligt och det kanske det är det det är???

Nä nu vet jag inte vad jag ska skriva mer dock ser jag framemot att få fortsätta läsa och så kommer det ett nytt inlägg nästa lördag om kap 10-18.
Jag länkar nedan till de andras inlägg:

Nellons bokblogg
I Regnet
Littermentärt
Bokparadiset

1 kommentar:

  1. Håller verkligen med om Scouts skoltid. Usch!! Så himla långt ifrån ur det funkar idag. Idag ska elever utmanas!

    SvaraRadera