torsdag 3 maj 2018

Hett i hyllan vecka 18/2018

Monika skriver så här om Hett i hyllan

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Veckans bok är ännu en oläst överrasknings recensionsexemplar från Modernista som jag fick för ca 2 år sen. Och vist är det intressant att läsa den någon gång men när...?

Ihuoma har sådan karisma att män dör omkring henne. Varje gång hon accepterar en man till make så möter han förr eller senare döden. Folk börjar tro att det är ett spel styrt av en övernaturlig kraft.
Med närmast mirakulös, genial enkelhet berättar Elechi Amadi en historia om människor och faktorer bortom deras kontroll. Amadis debutroman Konkubinen räknas till de allra viktigaste västafrikanska romanerna och presenteras här för första gången på svenska, i översättning av Jan Ristarp.
ELECHI AMADI [f. 1934] är en nigeriansk författare, vars verk ofta handlar om hemlandet före kontakten med väst. Han är mest känd för den fristående romantrilogin Konkubinen [The Concubine, 1966], De stora dammarna [The Great Ponds, 1969] och Slaven [The Slave, 1978], vilka alla utspelar sig före kolonialtiden.

4 kommentarer:

  1. Det är i alla fall skönt att höra att jag inte är ensam om att ha gamla olästa recensionsexemplar... ;)

    SvaraRadera
  2. Hos mig finns också lite överraskningsböcker som jag inte läst. Denna boken har jag inte hört talas om tidigare.

    SvaraRadera
  3. Den verkar ju faktiskt ganska spännande. Du får ta tag i den och läsa. Mest för att jag är nyfiken på om den är bra eller inte.

    SvaraRadera