fredag 30 oktober 2020

Brott och straff av Fjodor Dostojevskij

 Brott och straff har kallats "världens mest berömda roman" och är en av världens mest lästa böcker. Sedan den kom ut 1866 har hundratals miljoner läsare följt den fattige studenten och mördaren Raskolnikov på hans febervandring genom S:t Petersburg.

Bokomslag och beskrivning hämtad från Bokus.

Varför jag valde att läsa Brott och straff under september-oktober var för denna readalong.

Det kommer att vara fyra stycken liveshows med diskussioner för oss som läser boken, jag har förutom att läst boken lyssnat på dessa i efterskott, ev kan jag se den sista live, får se.

Om boken då, jag har velat läsa den sen jag var en tonåring, tror att jag kan ha läst de första kapitlen (ev första delen) av den tidigare då jag tyckte mig känna igen det jag läste.

Sen ska jag säga att denna klassiker var riktigt kul att läsa, för den är inte lika svår som vissa andra klassiker kan vara, plus jag gillar att se hur Raskolinokovs samvete plågar honom och hur det påverkar honom och hans omkrets.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar