torsdag 22 april 2021

Kodnamn : Villanelle Av Luke Jennings

 

The basis for KILLING EVE, now a major BBC TV series, starring Sandra Oh 'Gloriously exciting' Metro She is the perfect assassin. A Russian orphan, saved from the death penalty for the brutal revenge she took on her gangster father's killers. Ruthlessly trained. Given a new life. New names, new faces - whichever fits. Her paymasters call themselves The Twelve. But she knows nothing of them. Konstantin is the man who saved her and the one she answers to. She is Villanelle. Without conscience. Without guilt. Without weakness. Eve Polastri is the woman who hunts her. MI5, until one error of judgment costs her everything. Then stopping a ruthless assassin becomes more than her job. It becomes personal.

Bokomslag och beskrivning av bokens handling hämtad från Akademibokhandeln.

Jag och Evelina började titta på TV-serien Killing Eve för ett par veckor sen, när jag fick reda på att den baserades på en bok (serie av böcker?), och då jag såg att den fanns på Storytel blev jag lite intresserad av att läsa/lyssna på den. Och då den inte är längre än ca 6 timmar så provade jag på att lyssna på den ett par nätters tid.

Sen är den inte alls lika hänförande och intrigskapande som TV-serien är, men jg tyckte det var intressant att läsa för att få se vad som var annorlunda här än i TV-serien, även om det är rätt likt så gillade jag att se skillnaderna mest, för att jag ska säga i boken fick jag mera Villanelle bakgrund än Eve bakgrund, medans TV-serien ger bägges under tidens gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar