söndag 13 oktober 2024

Guld och förgätmigej av Jessica Otter Hörlin

Året är 1355 och i Askerdalen bor både människor och troll även om de skyr varandra. Av en slump träffar trollflickan Ella den unge människan Niklas och deras förbjudna vänskap utvecklas till en romans. Så småningom pressas de åt olika håll av omvärlden. Trots kärleken till Niklas drivs Ella i armarna på Suttung, en trollkrigare känd som ett odjur bland människorna i dalen. Snart ställs Ella inför dilemmat att bedöma vem som är det verkliga odjuret, är det människan eller trollet?

Guld och förgätmigej är en roman som blandar de bästa delarna från historia, mytologi och romantik. Lika delar fakta som konstnärlig frihet. Den är riktad mot vuxna på grund av sitt grafiska innehåll och utspelar sig i en fiktiv dal någonstans i Norden under åren 1355 1364.

Bokomslag och beskrivning av bokens handling hämtad från Lindhska bokhandeln.

Jag får börja recensionen att tacka författaren för det här recensionsexemplaret efter vi hade kommit i kontakt med varandra genom Facebooksgruppen Författare söker testläsare. Jag har testläst hennes andra manus som kommer efter den här berättelsen och fastnade för både karaktärerna och världen hon målar upp, så jag kunde inte annat än att tacka då jag fick chans att läsa den här.

Nu till vad jag tyckte om just Guld och förgätmigej. Jag blev förtjust i Ella från första början och den värld hon lever i. Ska säga sen att jag fick en uppfattning av en av karaktärerna i början av boken men sen när jag hade läst ut den hade jag ändrat uppfattning och jag ser framemot att få läsa mer i den här historien för att få reda på hur det kommer att gå för Ella.

Berättelsen är även en sann romantasy (Fantasy romance har jag för mig genren kallades innan den fick ett annat begrepp på BokTok = TikTok) då det är mer än kärlekshistoria än något annat. Jag har ibland lite svårt med romance genren men i den här fungerar det, då känslor och reaktioner känns verklighetstrogna när jag läser om dem. Visst finns även spänningen med politiska spänningar och krig mellan människor och troll som i en sann fantasy och även här förstår jag och hänger med och har inte något som helst problem att läsa och hänga med på vad som händer.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar