fredag 1 januari 2016

Bokslut 2015


Tänkte sammanställa bokåret 2015. Har läst 163 böcker mot förra årets 91 st, dock blev det en hel del noveller i slutet av året.

Jag kommer att skriva upp de böcker som jag har gett betyg fyra eller fem utan innebördes rangordning.


  • Gatukatten Bob
  • De utstötta av Elly Griffiths
  • Innan jag somnar av S J Wattson
  • Den fantastiska Gracie. Ett annorlunda hundliv. av Don Dye & Mark Beckloff
  • Till offer åt Molok av Åsa Larsson
  • Blodsystrar av Katerina Janoch
  • Hungerspelstriologin av Susam Collins
  • Jag lever pappa, 22 juli 2011, dagen som förändrade oss (om Utöja händelsen) av Siri och Erik Sönstelie
  • Divrgent + Insurgent av Veronica Rooth
  • Pojken som överlevde förintesen av Thomas Buergerdahl
  • De bortglömda av Sara Blaedel
  • Barnmorskan i East End del 2 Jennefier Worth
  • Säg aldrig vem du är!(judisk flicka i Holland) av Walter Buchingnami och Réné Muller 
  • Det fjärde offret av Mari Jungstedt
  • Från Holmes till Sherlock av Mattias Boström
  • Farlig förmåga av Jessica Spotswood
  • Kvinna i Berlin. En sann berättelse. Dagboksanteckningar från den 20 april till den 22 april 1945.
  • Mordet på Ragnhildsholmen av Mats Ahlstedt
  • Hennes iskalla ögon av Carin Gerhardsen
  • Miss Peregines hem för besynnerliga barn av Ransom Riggs
  • Skymmningens barfota barn av Anna Jansson
  • Den sista akten av Mari Jungstedt
  • När du läser detta av Giles Blunt
  • Du går inte ensam av Mari Jungstedt
  • Mina hjältinnor eller vad jag har lärt mig av att läsa för mycket av Samantha Ellis
  • Alla kan se dig av Anna Jansson
  • Leva Älska Brinna Dö av Sofie Thrin Johnsson
  • Huset Loungbourn av Jo Baker
  • Märkta för livet + Vita spår av Emelie Schepp
  • Ingen vid hans sida. Om gott och ont i Koranen av Christopher Gardemeiste
  • En shopaholic i Hollywood av Sophie Kinsella
  • Svartvintern av Marianne Cedrwall
  • Kvinnan på tåget av Paula Hawkins
  • Elva år i fångenskap av Michelle Knight och Michelle Burford
  • Jag är Malala av Malala Yousafazai
  • An angel at my back (novell) av Mary Stanley
  • Lycke av Mikaela Bley
  • Sjukhuskatten Oscar av David Dosa
Oj vad mycket bra jag hade läst under året. Men när jag skrev upp dem så kom jag på ett par som ändå står lite utanför de andra och det är 

  • Dagboksanteckningar från en okänd kvinna i Berlin dagarna efter det att Tyskland har gett sig efter andra världskriget.
  • Mina hjältinnor av Samantha Ellis
Sen ser man att jag gillar att läsa deckare och fakta böcker om andra världskriget osv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar