måndag 4 juli 2016

Veckans bokbloggsfråga - högläsning

På barnboksbloggen frågas det just nu om högläsning....

Vad innebär högläsning för dig? Har du några minnen från din egen barndom när det gäller högläsning? Läser du/har du läst för dina egna barn? Läser du kanske för barn på ditt jobb? Har du några tips och råd att dela med dig av när det gäller högläsning? 

Högläsning innebär mys för mig, både från när jag var liten och mamma läste för mig och när jag själv har läst för mina barn. Tyvärr har jag inga tips och råd angående högläsning, inte mer än att det är bra att läsa högt för barn.

Sen något som egentligen mer är ljudboksrelaterat är att man kan lyssna tillsammans och få en gosig och mysig stund ihop. Jag minns att jag satt bredvid min morfar när jag var yngre och lyssnade med honom på hans ljudböcker, när han inte kunde läsa böcker på vanligt vis längre.
Och sen har vi även lyssnat på ljudböcker när vi har varit på bilsemester min man och jag och så klart barnen då. Och det tycker jag är en form av högläsning också i detta sammanhang. Bara att den som läser är inspelad. Man gör det tillsammans som familj.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar