torsdag 16 november 2017

Hett i hyllan vecka 46


Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?
Så skriver Monika i sitt inlägg för hennes veckas hett i hyllan.

Jag fick inspiration över vilken bok jag skulle välja denna vecka, i samband att jag lyssnade på senaste Lundströms Bokradio där hon har en intervju med Richard Ford om hans senaste bok som är en biografi över sina föräldrar.
Denna bok har jag vunnit från någon bokbloggare för ca ett år sen och kände då att jag gärna ville läsa den men den har blivit liggande...




Richard Ford tar oss med till amerikanska Montana och de kanadensiska prärietrakterna kring Saskatchewan. Året är 1956 och valkampanjen mellan presidentkandidaterna Nixon och Kennedy pågår för fullt.

Ett flertal händelser leder fram till att makarna Parsons genomför ett bankrån. I centrum för boken står deras barn, tvillingarna Dell och Berner. Bankrånet är bara början på en resa som bland annat kommer att innehålla tre mord, och mystiska transporter av stulet kött inom armén.

Kanada är en historia om människans mörkaste, starkaste och mest gåtfulla drivkrafter. 


3 kommentarer:

  1. Den finns i min bokhylla också, oläst såklart.

    SvaraRadera
  2. den är riktigt läsvärd. vi hade den i läsecirkeln. Ford är tacksam att intervjua

    SvaraRadera
  3. Den här har jag hört mycket om, men den har aldrig lockat mig.

    SvaraRadera