fredag 1 december 2017

Min mammas hemlighet av Nicola Scott

»Vilken imponerande debut … redan från början fängslas jag av historien, som sakta skalas fram mer och mer … läsningen är ett stort nöje, som jag inte vill ska ta slut!« Bloggen Villivonkans books
Sommaren 1958 lämnar Elizabeth föräldrahemmet i London för att tillbringa lovet i lantliga Sussex. Det blir en sommar hon aldrig kommer att glömma …
Drygt 40 år senare dyker en främmande kvinna upp hos Elizabeths dotter och hävdar att de två är systrar. Dottern Addie tror henne inte, men inser att det är något som inte stämmer och snart vänds hela hennes liv upp och ned. Nu inleds ett sökande som för de båda kvinnorna ut på en känslosam resa bakåt i tiden, till 1958 och sommaren i Sussex. Det visar sig att Elizabeth höll flera hemligheter inom sig …
Den internationella bästsäljaren Min mammas hemlighet är en trollbindande historia om familjehemligheter, himlastormande förälskelse och om en ung kvinnas väg till ett självständigt liv.
Fler röster om boken: 
»Min mammas hemlighet är en klassisk släktsaga om familjehemligheter och relationer … Berättelsen ger feelgoodkänsla och är på samma gång både lättsam och allvarstyngd … en lovande debut som passar alla som uppskattar Kate Morton och Lucy Dillon perfekt.« Johannas deckarhörna 
»Min mammas hemlighet har allt som jag vill ha i en historisk roman.« Bloggen Bibliophilia
Bokomslag och beskrivning hämtad från Historiska Medias hemsida. Jag tackar dem även för recensionsexemplaret jag fick.
Vilken bok, jag läser inte många ur denna gener men nu när jag började läsa denna så visade den verkligen vara en bok i min smak. Den till och med inspirerade mig till ett söndags inlägg i En smakbit på söndag ( som är en inläggsserie från den norska bloggen Flukten från Virkligheten har), som jag varken innan eller efteråt deltagit i.
Berättelsen är fin och man vill gärna veta mer och det driver en att läsa boken (så egentligen vet jag inte varför den har tagit sådan tid att läsa). Sen kan jag tycka att det kunde vara lite svårt att hålla isär vem som var berättarjaget, de låter lite lika, även om jag egentligen inte har svårt att hålla isär dem pga handlingen. Sen en annan sak så tyckte jag under nutidsberättelsen är att det är svårt att förstå att det är en fyrtioårig kvinna som det handlar om det känns mer som en ung vuxen som alltså kunde varit bara hälften så gammal. Men överlag är det en bok jag gillar och det är en intressant berättelse från slutet av 50-talet och även när de i nutid försöker hitta sanningen vad som hände.
En annan sak som förhöjer läsupplevelsen är huvudkaraktärernas kärlek till böcker och att de läser mycket, fick ju även lästips genom att läsa boken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar