fredag 15 december 2017

Tjänarinnans berättelse av Margret Attwood

I Atwoods klassiska dystopi från 1985 ges en bild av ett framtida USA, som förvandlats till den kristet fundamentalistiska republiken Gilead. I kampen mot sjunkande födelsetal rekryteras kvinnor i fruktsam ålder och utnyttjas hämningslöst som Tjänarinnor när de befruktas mot sin vilja av härskarklassens män, Anförarna. ­Offred är en Tjänarinna som lever under strikt övervakning, men som drömmer om att ta sig bortom Muren och bli fri igen.
Bokomslag och beskrivning från Bokus.

Boken jag läste var en gammal sliten upplaga från bibliotekets arkiv, där omslaget bestod av en stor mur och några få små människor framför den och jag tror de skulle föreställa dessa Tjänarinnor.
Varför jag valde att läsa boken nu är ju för att den finns som TV-serie och jag vill läsa innan jag ser, sen var det ju kul att i samband när jag läste den hade Lundströms bokradio bokcirkel om den.
Sen har jag läst Atwood tidigare (Oryx och Crake) och hade tänkt att läsa mer av författarinnan fast det har dröjt.
Och det var verkligen inte en besvikelse hörde av någon att antingen gillar man eller "hatar" man den, jag kan väl inte säga att det är en av de bästa böckerna jag har läst men jag dissar den inte. Det är en hemsk framtidshistoria som Atwood berättar, speciellt aktuell när feminism är en sådan stor sak, Att kvinnor får en sådan ställning och behandling som berättarrösten i denna historia får är hemsk att tänka sig in i, och den har ju verkligen ett öppet slut.

2 kommentarer: