söndag 10 december 2017

Nevernight av Jay Kristoff

From New York Times bestselling author, Jay Kristoff, comes a dangerous new fantasy world and a heroine edged in darkness. Mia Corvere is only ten years old when she is given her first lesson in death. Destined to destroy empires, the child raised in shadows made a promise on the day she lost everything: to avenge herself on those that shattered her world. But the chance to strike against such powerful enemies will be fleeting, and Mia must become a weapon without equal. Before she seeks vengeance, she must seek training among the infamous assassins of the Red Church of Itreya. Inside the Church's halls, Mia must prove herself against the deadliest of opponents and survive the tutelage of murderers, liars and daemons at the heart of a murder cult. The Church is no ordinary school. But Mia is no ordinary student. The Red Church is no ordinary school, but Mia is no ordinary student.The shadows love her.And they drink her fear.
Bokomslag och beskrivning hämtad från Bokus sida.'

Denna fantasy bok blev jag intresserad av genom att många Booktubers rekommendera den plus att författaren tillsammans med Amie Kauffman hade skrivit Iluminae som jag hade läst och gillat, sen det som gjorde att jag tillslut läste den var att Booktubern Book Roast plus flera andra booktubers läste den och sen hade en livestream och diskuterade den.

Vad tyckte jag om boken då, jo rätt bra, men det var lite jobbigt att komma in i den, i början då den är skriven lite konstigt, ibland kursiv stil och en hel del fotnötter och kronologin var inte lätt att få ordning på i  början. Sen vet jag inte vad som gjorde att jag istället för att läsa gick över att lyssna på den som ljudbok. (När jag hade så svårt att hänga med på handlingen). Fast sen släppte det och det är en spännande berättelse som jag mycket väl vill läsa fortsättningen på. (Och jag behöver nog läsa de första 150 sidorna i denna igen för att verkligen få med vad som hände då.

En annan sak som störde mig på är språket som huvudpersonen använder sig mycket av, hon är ful i munnen rätt ofta, även om det är en fantasy som riktar sig till vuxna klarar jag inte riktigt av ett sådant språk, i alla fall inte när det nästan går till överdrift. 

Om någon som har läst boken är intresserade av livestreamen om boken så finns den här



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar