fredag 23 mars 2018

Helgfrågan vecka 12/2018

 I veckans helgfråga skriver Mia så här

I läsväg brukar man snacka om påskekrim , vilket innebär att man ska läsa deckare i påsk.
Vilken är din bästa deckare?
(skulle man mot förmodan inte läsa deckare så tipsa om en annan fempoängare.)
Bonusfråga: Ibland är det gott med lite kalla rätter, jag (Mia) brukar göra en ris och räklåda jag tycker är god. Vad brukar du göra? 

Bästa deckare, det är ju jättesvårt att svara på, har läst så många bra. Så här kommer de tre topp författarna, tror jag, i alla fall de jag tänker på nu
Emelie Schepps deckare om advokaten Jana Berzelius. (senaste recensionen)
Mikaela Bleys deckare med reportern Ellen Tamm. (senaste recensionen)
Elly Griffiths, som är lite mera mysdeckare med arkeologen Ruth Galloway. (senaste recensionen)
När jag letade efter recensionerna så kom jag på en deckarförfattare som jag har upptäckt nu det senaste som jag har gillat och vill läsa mera av och det är Anna Lihammar (mera historiska deckare, utspelar sig på 1940-talet.) Recension finns här. och här.

Kalla maträtter förutom sallader, kan jag egentligen inte komma på mer än lax och svärfars räkägg (ägg med god röra i och en räka på, nu längtar jag ju till påskmiddagen när jag skrev detta).




9 kommentarer:

  1. Elly Griffiths har jag läst en bok av men sen har det inte blivit fler. Anna Lihammers deckare tycker jag nycket om!

    SvaraRadera
  2. Både Elly Griffiths och Anna Lihammer hör till mina favoriter också.

    SvaraRadera
  3. Schepp har jag inte läst något av ännu. Kanske ska testa det.

    SvaraRadera
  4. Schepp och Bley har jag inte läst. men Griffiths och Lihammer gillar jag

    SvaraRadera
  5. Har inte läst någon av författarna som du nämner.

    SvaraRadera
  6. Elly Griffiths är den enda jag har läst, de andra står i hyllan och väntar :)

    SvaraRadera
  7. Tack för tipsen. Har inte läst någon.

    SvaraRadera
  8. Andra delen i serien om Jana Berzelius har jag alldeles nyligen läst. Välskriven och bra. Läst ett par böcker av Griffiths, riktigt bra! :)

    SvaraRadera
  9. Bley och Schepp är riktigt bra författare :)

    SvaraRadera