tisdag 20 mars 2018

Veckans topplista - svenska klassiker

Johanna efterfrågar svenska klassiker i veckans topplista, jag svarar att jag brukar inte läsa så där jättemånga klassiker men några poppade upp i huvudet när jag börja tänka efter, dock blev de bästa i barn och ungdomsgenren.


  1. Elsa Beskows bilderböcker intresserade mig som barn och jag gillar dem även nu som vuxen tex Tomtebobarnen.
  2. Astrid Lindgren en stor författare i svensk barnbokskultur, störst favorit som liten var Barnen i Bullerbyn.
  3. Kulla-Gulla fick mig att bli en bokslukare skrivna av Martha Sandwall-Bergström.
  4. Utvandrarserien av Vilhelm Moberg, läste jag som ung vuxen och den sitter kvar i mitt minne ännu.
  5. Nu däremot börjar det bli svårt vad jag ska lista här, kanske Selma Lagerlöf ( som jag har läst en del böcker av) eller Elin Wägner (som jag endast läst Pennskaftet av) eller Rosen på Tistelön av Emile Flygare Carlén. 

13 kommentarer:

  1. Utvandrarserien finns på min lista också!

    SvaraRadera
  2. Fin lista. Kul att du nämner Rosen på Tistelön.

    SvaraRadera
  3. Elsa Beskows böcker läste min mor för mig, lite hemska.

    SvaraRadera
  4. Har läst alla författare som du nämner där.

    SvaraRadera
  5. Minns att jag lånade mammas Kulla-Gulla-böcker som liten och var helt fast i dem! Verkligen en klassisk serier :)

    SvaraRadera
  6. Både Beskow och Kulla-Gulla läste min mamma för mig. Nostalgi!

    SvaraRadera
  7. Barnen i Bullerbyn var ju fin... ja allt av Astrid Lindgren förstås. :)

    SvaraRadera
  8. Bra val. Kulla Gulla läste jag och läste om som ung. Du får ju massor av tips hos oss alla andra om du surfar runt! :-)

    SvaraRadera
  9. Kulla-Gulla läste jag också och gillade, vilket gjorde min mamma glad

    SvaraRadera
  10. har läst alla du nämner. det finns verkligen många svenska klassiker

    SvaraRadera
  11. Kulla-Gulla tyckte jag mycket om när jag var mindre. Det sämsta var att jag inte var ensam om det, böckerna var alltid utlånade så det var rent hopplöst att ta sig igenom serien :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu är det biblioteket som gäller oftast men då när jag var ung så ägde (nu med finns nog i någon undangömd låda här hemma någonstans)jag faktiskt hela Kulla-Gulla serien och kunde läsa om och om igen.

      Radera
  12. Höll mig också till barn och ungdomsböcker, men hade inte en tanke på Kulla-Gulla.

    SvaraRadera