onsdag 20 juni 2018

Kvinnan i fönstret av A J Finn

Anna Fox lever ensam och isolerad i sin lägenhet i New York. Om dagarna dricker hon vin, ser Hitchcockfilmer och spionerar på grannarna. En dag flyttar familjen Russell in i huset på andra sidan gatan. En mamma, en pappa, en tonårig son: på ytan den perfekta familjen. Så en kväll blir Anna vittne till nåt hon inte borde ha sett. Hennes värld faller samman. Vad var det hon såg? Har hon inbillat sig allt? Och vem är egentligen i fara?
Kvinnan i fönstret är en klassisk psykologisk thriller där inget är som det först verkar.
Bokomslag och beskrivning hämtad från Adlibris.
En bok som jag först blev tipsad om när jag hörde talas om den på engelsktalande booktubers videos, sen så började den även dyka upp på svenska på bloggarna som jag följer, det gjorde mig ännu mer intresserad av att läsa den. Sen blev det ju en självklarhet att läsa den när jag bestämde mig för att läsa alla böcker som är nominerade till  Årets bok 2018, där denna ingår. 
Sen så blev väntan och förväntan även en befrielse, för när jag väl läste den var detta en bok som höll vad den utlovade, en psykologisk thriller som håller spänningen uppe in i slutet. Även om jag faktiskt kan skymta både den första och den andra tvisten i handlingen. Men det förstör verkligen inte min läsupplevelse, för jag njuter av att läsa den.

1 kommentar: