onsdag 29 mars 2023

A place to hang the moon av Kate Albus

 

It is 1940 and William, twelve, Edmund, eleven, and Anna, nine, aren't terribly upset by the death of the not-so-grandmotherly grandmother who has taken care of them since their parents died. But the children do need a guardian, and in the dark days of World War II London, those are in short supply, especially if they hope to stay together. Could the mass wartime evacuation of children from London to the countryside be the answer?

It's a preposterous plan, but off they go-keeping their predicament a secret, and hoping to be placed in a temporary home that ends up lasting forever. Moving from one billet to another, the children suffer the cruel trickery of foster brothers, the cold realities of outdoor toilets, and the hollowness of empty stomachs. They find comfort in the village lending library, whose kind librarian, Nora Müller, seems an excellent choice of billet, except that her German husband's whereabouts are currently unknown, and some of the villagers consider her unsuitable.

Bokomslag och beskrivning av bokens handling hämtad från Storytel.

Denna bok visste jag inte om förrän för några dagar sen, i början av Mars kollade jag på Life between words favorit böcker för 2022, för att hon har läst en del Middel grade books, och att hon är en av de som håller i  Middle grade March och en prompt var en bok som hade sky or sea på omslaget, och denna var med på hennes lista från 2022 plus denna ljudbok jag lyssnade på har himmel på omslaget.

Sen var jag även intresserad av boken då en av minna andra favoritböcker är Godnatt Mister Tom som behandlar samma ämne, med evakuerade barn från London under andra världskriget, så jag blev väldigt intresserad av att se om denna bok kunde bli en ny favorit.

Och det belv den, jag gillade att läsa om syskonens tid i de olika hem de var tvugna att bok i under tiden innan de hittade en plats to hang the moon. Gillade även deras personligheter och hur de är mot varandra och andra. Plus karaktärer som gillar böcker och är läsare är det alltid en fröjd att läsa om.

Sen som ljudbok passar den mig bra med, lättlyssnad och inte svår på att hålla kvar min koncentration och intresse då jag lyssnar på den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar