onsdag 12 september 2018

De tre musketörerna av Alexander Dumas

De tre musketörerna (1844) är en händelserik och spännande äventyrsroman som utspelar sig i Frankrike som under denna tid sjuder av våldsamma dueller, hovskvaller och kärleksäventyr. I centrum befinner sig den unge hetsporren d’Artagnan som kommit till Paris med förhoppning om att bli musketör. Han stöter snart på de tre vapenbröderna Athos, Porthos och Aramis som tillhör kungens musketörkår. De fyra skickliga duellanterna kommer att bli oskiljaktiga vänner och kastas in i den ena intrigen efter den andra i sin kamp att försvara den kungliga hedern. Deras valspråk är välkänt: En för alla, alla för en.
Denna utgåva innehåller illustrationer av Maurice Leloir.
Bokomslag och beskrivning hämtad från Klassikerförlaget Steniq

Denna bok är en omläsning, jag läste den första gången då jag var runt 15 år, och jag vet att jag verkligen gillade den.
Denna gång valde jag att läsa den för booktubern Rincey Reads hade den som readalong under augusti månad.
Jag gillar den även denna gång, fast denna gång fastnar jag inte alls för karaktärerna lika mycket och handlingen i sig är lite långsam, fast ändå inte.
Visst är det en klassiker jag rekommenderar att läsa. 
Jag kan även räkna in denna i utmaningen som Vargnatts bokhylla har, med att läsa 6 klassiker på 6 månader.

Här länkar jag till Rincey Reads videos



1 kommentar:

  1. Den kommer jag nog läsa någon gång :) Om inte annat så för att min gamla vovve hette Aramis.

    SvaraRadera