söndag 16 september 2018

Min bokresa #5 - Science fiction

Eftersom jag deltar i readathonen Tome Infinity and Beyond, som är att försöka läsa science fiction böcker medan man försöker hitta en planet att bo på när jorden har blivit obebolig.



Så tänkte jag att även om science fiction är en genre jag läser nästan inte alls, att ta er på min resa genom denna genre. Sen har jag ibland svårt att tänka att det inte bara handlar om rymdäventyr gällande genren. Och när jag har letat böcker att läsa i readathonen har jag även lärt mig några subgenrer som ingår i den, som rymdoperor och science fantasy.

När jag var liten ( och det stämmer ännu ) var jag mycket intresserad av rymden och läste mycket fakaböcker om rymden.
När jag sen blev lite äldre så läste jag en hel del Jules Verne och hans böcker tex Till jordens medelpunkt och Från jorden till månen.
Som jag även har skrivit i tidigare bokresor gillade jag och läste en hel del Tintin serieböcker och även här fick jag en resa till månen med Månen tur och retur.

På senare år kan jag ju inte säga att det har blivit så mycket utforskande i denna genre i bokväg, utan mera genom filmer och TV-serier som Star Wars, Star Trek och nu det senaste The 100s.

En bokserie som jag däremot har gillat och är science fiction är Månkrönikan (Lunar Chronicle) av Marissa Meyer förutom återberättande av kända sagor. Nyligen läste jag även Ready Player One av Enest Cline. Nu efter jag har varit med i readathonen hoppas jag på att jag har fått upp ögonen för denna genre igen.

OM ni vill dela mer er av era resor i genren Science Ficton, så skriv gärna antingen i egen blogg eller i kommentarerna. Glöm inte att länka till ert inlägg, så jag och andra kan få läsa även er resa.

Tidigare bokresor finns här

#1 - introduktion
#2 - deckare/thrillers

#3 - Wahlströms barn- och ungdomsböcker
#4 - ljudböcker

1 kommentar:

  1. Här kommer mitt bidrag: https://ewelinasbokblogg.blogspot.com/2018/09/min-bokresa-5-science-fiction.html

    SvaraRadera