torsdag 27 september 2018

Mina läsplaner för Oktober.

Har ingen aning vad det är med Oktober, det finns hur många readathons som helst. Några jag tänker försöka vara med i, som jag tänkte skriva om här.


Vi börjar med Fall into fantasy som är I Regnets readathon som pågår mellan 1-7 oktober. Det går bara ut på att läsa det som ger än en verklighetsflykt så jag skriver inte vad jag kommer att läsa men som jag har säkert böcker som passar bra in på det.

Sen så  är det hela månaden Victober, som jag var med i förra året med och jag ser framemot att läsa Viktorianska romaner i år också.
Det är fem (sex) olika utmaningar som man kan deltaga i.

  1. Läsa en roman av en favoritförfattare till de som är värdar för readathonen. Ange : Thomas Hardy eller Anne Bronte, Kate Howe, Charles Dickens, Katie Elizabeth Gaskell, Lucy Charlotte Bronte
  2. Läsa en roman med ett namn i titeln, kan vara både personer eller platser.
  3. Läsa en roman publicerad under de 10 första och /eller de 10 senaste åren av eran. (Victoriska eran var mellan 1847-1901).
  4. Läsa en roman skriven av en kvinna anonymt eller under pseudonym.
  5. Läsa en bok och se filmatiseringen eller TV-serien.
  6. Läsa gruppens (på Goodreads) valda bok.
Jag har efter flera om och men kommit fram till följande, en del kan passa in även på andra utmaningar. Så det kan sluta med att jag läser andra än de jag skriver här.

  1. Pickwick klubben av Charles Dickens ( kan även passa in som publicerad under de 10 första åren av eran)
  2. Silas Marner av George Elliot ( som även skulle kunna passa in på 4an)
  3. Djungelboken av Ruiyard Kippling
  4. Främlingen på Wildfell Hall - Anne Bronte
  5. Tidsmaskinen - H G Wells ( ev Månstenen av Wilkie Collins)
  6. Hustrur och döttrar av Elizabeth Gaskell
Sen så finns det en hel del drös med readathons som baseras på att Oktober avslutas med Halloween. Tex Sbooktober (hela månaden, som avslutas med en readathon sista veckan i oktober), Spookathon (15 -21 oktober), Boo - thon (24-31 oktober, som är inte bara att läsa böcker utan man kan se filmer, Tv-serier, lyssna på poddar etc och som därmed verkar lite kul ändå). 


Men jag tror jag hoppar alla dessa, och är med på Mercy Bookish Mushings Autmn readathon (mellan 20 till 26 oktober) istället, det var en readathon jag även var med på förra året.
Där man kan välja böcker utifrån 4 punkter plus 2 bonuspunkter.
  1. Läs en gotisk / spöklik bok
  2. Läs en "non-fiction som känns höstlik. ( handla om natur, resa till något kallt ställe)
  3. Läs en bok som utspelar sig på ett kallt ställe.
  4. Läs en historisk roman.
  5. Läs en novellsamling
  6. Läs en bok skriven till en vuxen publik som handlar om en ung flickas uppväxt.
Jag har en del böcker som jag tänker på men har inte tänkt ut hela TBR ännu, för jag såg hennes video först igår.
Men de jag tänkte var på 2an The Little book of Hygge ? och 3, Names for the sea (skulle kunna passa in på 2an den med), 3an Huset vid sjön av Kate Morton och 6an The unseen world av Liz Moore. Inte alls hugget i sten vad jag har tänkt läsa håller på att försöka komma på vad jag ska läsa.



Sen till slut såg idag BookRoast video om denna readathonen och fundera om jag ska försöka mig på den också, den är mellan 8 till 14 oktober.


Nu tror jag det räcker, det kommer att bli bara planerad läsning för Oktober ser det ut som ingen spontanläsning här inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar