lördag 16 februari 2019

Vår älskade av Kamila Shamsie

När Isma lämnar England för USA är det med känslan av att livet äntligen kan börja på riktigt. Efter moderns död har hon helhjärtat ägnat sig åt småsyskonen, men nu har hon fått chansen att följa sina drömmar. Mitt uppe iden nya tillvaron kan hon ändå inte sluta oroa sig för sin viljestarka syster Aneeka hemma i London, och brodern Parvaiz som också han när en dröm. Han vill hedra arvet från sin pappa, jihadisten han aldrig kände, och försvinner spårlöst. När Parvaiz återigen ger sig tillkänna besannas Ismas värsta farhågor.  
Strax därpå lär systrarna känna Eamonn, sonen till en mäktig politiker. Eamonn har även han ett arv att leva upp till eller trotsa. De två familjernas öden flätas obönhörligen samman, med drastiska konsekvenser för alla inblandade. Var och en tvingas de fråga sig vad innebörden av orden kärlek och lojalitet kommer att kosta dem.
Bokomslag och beskrivning hämtad från Adlibris.
Denna bok har jag hört och sett mycket om från många booktubers jag följer när den var nominerad och även van Women fictional Prize förra året. Och sen dess har jag tänkt på att läsa den och när jag nu såg att den även fanns övesatt till svenska kunde jag inte låta bli när jag såg att den fanns på biblioteket.
Bra är den fast inte på det sättet jag hade väntat mig, men den ger en bra bild av hur vi i västvärlden kan se och uppleva hur Islam och muslimer och snabbt kan tro det värsta om dem. Rasistiska influenser finns hos allmänheten och vi är snabba att dömma. 
Sen får vi även se hur familjeband och lojalitet kan ändras. En sak som jag inte visste från början utan framkommer i efterordet är att romanen baseras på Sofokles drama Antigone mindes inte berättelsen först och fick googla fram den, om visst har jag sen tidigare koll på denna berättelse och kan se likheterna med Shamsies berättelse.
Denna bok ingår i Kaosutmaningen som #21 - en bok med religös budskap/handling.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar