torsdag 12 december 2019

Hett ihyllan vecka 50/ 2019


Så här skriver Monika om Hett i hyllan:

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Denna bok köpte jag för snart två år sen då jag hörde mycket om den på Booktube, men inte blev den läst men jag vill läsa den, förhoppningsvis nästa år kanske.

The Girl Who Drank the MoonThe people of the Protectorate leave a baby as an offering to the witch who lives in the forest. They hope this sacrifice will keep her from terrorizing their town. But the witch in the Forest, Xan, is in fact a good witch who shares her home with a wise Swamp Monster and a Perfectly Tiny Dragon. Xan rescues the children and delivers them to welcoming families on the other side of the forest, nourishing the babies with starlight on the journey.One year, Xan accidentally feeds a baby moonlight instead of starlight, filling the ordinary child with extraordinary magic. Xan decides she must raise this girl, whom she calls Luna, as her own. As Luna's thirteenth birthday approaches, her magic begins to emerge - with dangerous consequences. Meanwhile, a young man from the Protectorate is determined to free his people by killing the witch. Deadly birds with uncertain intentions flock nearby. A volcano, quiet for centuries, rumbles just beneath the earth's surface. And the woman with the Tiger's heart is on the prowl .

6 kommentarer:

  1. Det finns en så otrolig mängd böcker som jag aldrig hört talas om. Detta är en av dem :)

    SvaraRadera
  2. Ny för mig. Om den hade funnits när jag var barn hade jag nog tyckt att den var spännande.

    SvaraRadera
  3. Åh vad fin den var, både bild och typsnitt och allt!

    SvaraRadera
  4. Den här har jag läst och jag tyckte jättemycket om den. :) Tycker absolut att du ska läsa den snart!!

    SvaraRadera