torsdag 6 februari 2020

Hett i hyllan vecka 6 / 2020

Så här skriver Monika om inläggsserien Hett i hyllan:

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Bokrean, 2018, då fick jag för mig att kolla in ett förlag med kristen litteratur för att se vad de hade för intressant på bokrean, och köpte några, som jag sen aldrig läste, skulle vara dags att göra det snart...



Romersk katolsk lära i Bibelns ljus.
Målet med denna bok är att presentera en grundlig och korrekt granskning av de katolska dogmerna. André Thomas-Brès menar att dagens romersk katolska kyrka, är något helt annat än den församling vi ser i Nya testamentet och ger många exempel på det. Nya testamentet klargör på många ställen att det finns endast en medlare mellan Gud och människan: Jesus Kristus! Katolicismen har otaliga medlare. Nya testamentet presenterar en fräls­ning som kan fås fritt och för intet genom tron allena. Katolicismen undervisar om frälsning genom gärningar. Nya testamentet ger en bild av en församling vars sammankomster präglades av enkelhet. Katolska kyrkan är sprängfylld med ritualer och pompösa ceremonier. André Thomas-Brès menar att mänskliga traditioner har förvrängt och försvårat vägen till Gud. Med sin gedigna kunskap om katolska kyrkan och insikt i Bibeln tar författaren bland annat upp följande ämnen:
- Rom och urkyrkan - Rom och traditionen - Rom och dess prästerskap - Rom och påveämbetet - Rom och begreppet kyrka - Rom och sakramenten - Rom och Maria - Rom och helgonen - Rom och skärselden
"Den här boken är ett viktigt dokument för alla dem som är på jakt efter sanningen bakom Romersk katolska kyrkans läror och dogmer. Enkelt och lättförståeligt har författaren lyckats med konststycket att på ett mästerligt sätt förklara de mest komplicerade lärofrågor."
- Nils-Olov Nilsson, Teologie Doktor Om författaren: Pastor André Thomas-Brès (1901-1978) var en av Assemblées de Dieus ledande pastorer i Frankrike under 1900-talet. Han började sin pastorsbana i Schweiz där han tjänstgjorde i 11 år. Under sin tid i alplandet fick Thomas-Brès vara med om en stark väckelseepok. Från 1939 till 1970 var han pastor i församlingen i Nice. Thomas-Brès var en flitig skribent och författare till ett stort antal böcker och skrifter

6 kommentarer:

  1. Religion är intressant, men jag skulle nog aldrig orka läsa en hel bok så där.

    SvaraRadera
  2. Boken låter intressant! Kram Nina

    SvaraRadera
  3. Låter intressant, men inte en bok för mig :)

    SvaraRadera
  4. Kan säkert vara intressant, men jag tror inte jag skulle komma igenom en hel bok så.

    SvaraRadera
  5. Boken är säkert intressant om man vill sätta sig in i hur katolska kyrkan fungerar, men jag har en känsla av att man då kanske borde läsa även andra böcker på samma tema för att få olika vinklingar. Men jag tänker ju inte läsa den alls så ...

    SvaraRadera