måndag 3 februari 2020

The Grand man av Florence Wetzel

The Grand man : a Scandinavian thriller (häftad)


A fast-paced detective novel about an American jazz-journalist in Stockholm who gets drawn into two unsolved Swedish mysteries: the 1986 murder of prime minister Olof Palme, and Stieg Larsson's missing fourth book.

Bokomslag och beskrivning hämtad från Bokus.
Tack till Florence Wetzel att jag fick boken som rec ex.

Denna bok hörde författaren av sig till mig för att höra om jag ville läsa boken, och jag tackade jag och skäms nu att det har tagit mig så lång tid innan jag läste klart boken.

Sen är det egentligen inte bokens fel att det tagit tid för mig att läsa klart den utan mitt fel, fast orsaken är att den inte riktigt fångade mitt intresse, det kom för många andra böcker emellan.

Jag tycker det är lite kul att läsa en bok på engelska som handlar om vårt Sverige, för något som alltid har intresserat mig är hur andra nationaliteter uppfattar vårt land och oss svenskar, sen även om det här blir lite mycket fokus på fika (antingen med kanelbullar eller prinsesstårta), Olof Palme och Stieg Larsson. För riktigt så mycket tror jag inte att vi fika som det känns som det blir i den här boken, ständigt så att säga. Eller att vi hela tiden går och tänker på eller samtalar om mordet på Olof Palme även om det finns i våra bakhuvuden. 
Lite kul är det att författaren har med en hel del svenska glossor och uttryck så att om en engelsktalande läser boken lär sig lite svenska på köpet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar