torsdag 27 februari 2020

Hett i hyllan vecka 9 / 2020



Monika skriver så här om Hett i hyllan

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Bokrean, 2018, då fick jag för mig att kolla in ett förlag med kristen litteratur för att se vad de hade för intressant på bokrean, och köpte några, som jag sen aldrig läste, skulle vara dags att göra det snart...

Varning! dödligt kyrkvirusKristenheten befinner sig utan tvekan i en svår sjukdomskris. Sekulariseringen har gått långt och kyrkor avfolkas. Världsligheten har smugit sig in i församlingar och accepteras mer och mer. Vad är det som har hänt? Författaren skriver
"Förklaringen till att vi idag möter en lamslagen och kraftlös kristenhet ser jag i att Kristi kropp har angripits av ett dödligt virus. Kristenheten visar klara sjukdomssymptom, som bekymrar oss alla. Det är onaturligt och absolut inte meningen att en församling som säger sig tro på Gud, Hans Ord och löften, upplever nederlag, passivitet, brist på initiativ och kraftlöshet. För mig står det klart att den så kallade sekulariseringen har försvagat och i många fall slagit ut den kristna församlingens liv.
Författaren beskriver virusets skadlighet och konsekvenser och även botemedlet och hur vi kan skydda oss från virusattacker i framtiden."
 Bertil Holgersson har tillsammans med sin hustru Birgitta tillbringat 40 år som missionär i Argentina. Församlingen de startade i San Juan har idag omkring 9,000 medlemmar och ett trettiotal utpostkyrkor. Paret har också varit med och byggt upp en fyraårig bibelskola, fem radiostationer och en TV-kanal. Paret bor idag i Sverige både i Sverige & Argentina.

4 kommentarer:

  1. Den där boken kan säkert vara intressant. Tack för tipset.

    SvaraRadera
  2. Kyrkvirus, det var ett nytt ord.

    SvaraRadera
  3. Ja, så kan man ju säkert se på det, att det är ett virus.

    SvaraRadera