lördag 1 februari 2020

Hobbiten: eller bort och hem igen av J R R Tolkien

Hobbiten : eller Bort och hem igen (häftad)


Den lille hobbiten Bilbo Secker dras av trollkarlen Gandalf grå med på äventyr tillsammans med tretton dvärgar, ledda av den sturske Thorin Ekensköld. De ska röva bort en stor guldskatt som vaktas av den eldsprutande draken Smaug.

På vägen stöter de på ruskiga troll och vättar, men också hjälpsamma varelser som alver, jätteörnar och den store Beorn. Bilbo träffar också den slemmige Gollum som håller till i en mörk grotta uppe i bergen. Gollum utmanar Bilbo på en tävling och blir där av med sin magiska osynlighetsring. En ring som kommer att spela en viktig roll i berättelsen.

Hobbiten nyöversattes 2007 av Erik Andersson och John Swedjemark.

J.R.R. Tolkien (1892-1973) var språkforskare vid Oxford, men har blivit en av världens mest kända författare genom sina böcker om Midgård, framför allt Hobbiten (1937) och Ringarnas herre (1954-55) som med tiden bara blivit mer och mer populära.
Bokomslag och beskrivning hämtad från Bokus.

Detta bokomslag är det inte på den bok jag läste utan det är bara grönt med ringen på.
Jag läste denna bok första gången för ca 25 - 30 år sen, men denna gång läste jag den i nyare svenska översättningen. Jag minns inte så mycket från förra gången jag läste den, men kan säga att jag gillade att läsa denna, för just dess humor, speciellt i början då alla dvärgarna kommer och typ våldgästar Bilbos hus.
Jag gillar att läsa om och se alla karaktärer som man förknippar med både Hobbiten och Ringens brödraskap både om man bara har läst böckerna eller bara sett filmerna. som tex Gandalf och Gollum.

Jag valde även att läsa denna bok för jag är med i Lord of the readalong i år, de finns på Goodreads här.

Denna bok ingår även i Kaosutmaningen # 34 - en bok som filmatiserats

1 kommentar: