onsdag 15 augusti 2018

Kulturkollo - klassiker flipp eller flopp? / del 2


Efter att igår skrivit ett inlägg i Kulturkollos veckoutmaning om klassiker, som inte handlade om flippar och floppar utan allmänna tankar om klassiker. Och sen dess har jag tänkt efter och känt att jag vill skriva mer om litteraturklassiker. Har som sagt inga rejäla flippar eller floppar, utan listar hellre de böcker jag gillar. Och det blev en hel del, sådana jag har läst nyligen men även sådana jag har läst för många år sen när jag var tonåring.
  • North and South av Elizabeth Gaskell
  • Kusin Phillis av Elizabeht Gaskell
  • När skruven dras åt av Henry James
  • Dödssynden av Harper Lee
  • Tess DÚberville av Thomas Hardy
  • Northanger Abbey av Jane Austen
  • Lady Susan av Jane Austen
  • De tre musketörerna av Alexander Dumas 
  • Utvandrar sviten av Vilhem Moberg
  • Idioten av Fjodor Dostojevski
  • Lolita av Vladimir Nobokov
  • Sagan om ringen av J R R Tolkien
  • Rosen på Tistelön av Emilie Flygare Carlén
  • Jenny av Sigrid Undset
  • Anne på Grönkulla av Lucy Maud Montgomery
  • Emily serien av Lucy Maud Montgomery ( gillade faktiskt mer än Anne)
  • Kulla-Gulla av Martha Sandwall-Bergström
  • En midsommarnattsdröm av William Shakespear 
  • Dracula av Brom Stoker
  • Carmilla av Sheridan La Fanu
  • Moment 22 av Joseph Heller
  • Anne Franks dagbok
  • Carol av Patricia Highsmith
  • Hertha av Fredrika Bremer
  • Lysande utsikter av Charles Dickens
  • Agnes Grey av Anne Bronte
  • Madame Bovary av Gustave Flaubert
Och fler finns det säkert som jag har gillat, som vi nog skulle kunna kalla flippar. Tänkte på Sagan om ringen läste jag en sommar när jag var 15 år, och tänkte som vuxen när filmerna kom, läsa om dem men jag kom aldrig in i dem (så då blev de en flopp för mig som vuxen men en flipp som ung tonåring) men jag vet att det tog en stund även första gången innan jag fastnade i berättelsen.
Sen har jag även läst Bilbo, som den hette då, och gillat men där blev filmen en flopp, började titta på första filmen, kom en halvtimme in, sen blev det reklam och Nyheterna uppehåll, och jag kände inte för att fortsätta se, jag vet inte vad felet var men jag tyckte det kändes så overkligt på något sätt.

Sen måste jag kommentera om De tre musketörerna, som jag just nu håller på att läsa om, den läste jag även i yngre tonåren, och gillade den mycket då. Jag minns en hel del nu när jag läser, men jag ska säga att jag tror jag tyckte bättre om den då än nu, även om den inte dålig.

2 kommentarer:

  1. Kul med en rejäl lista! Älskar Nord och syd när jag läste dem på högstadiet i samband med att serien sändes på tv. Håller med om filmatiseringen av Bilbo, den var alldeles för seg

    SvaraRadera
  2. Vilken bra lista! En hel del har jag (och håller med om att de är oerhört läsvärda), andra står på min "borde-nog-ta-och-läsa-de-här-nu"-lista.

    SvaraRadera