torsdag 2 maj 2019

Hett i hyllan vecka 18 / 2019


Så här skriver Monika om Hett i hyllan: 

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Hade en tid för ett antal år sen då jag läste en hel del P D James men denna har blivit oläst kvar i hyllan, kanske dags att göra en ny visit in i hennes deckare:

FyrenP. D. James debuterade först i 40-årsåldern, men har med sitt författarskap präglat den brittiska kriminallitteraturen så till den grad att hon 1991 adlades till baronessa. Med en sällsam förmåga att levandegöra sina gestalter utan att för den skull tappa driv och spänning, fortsätter James att visa hur en god deckare ska berättas.

Combe Island utanför Cornwalls kust är en fridfull ö som erbjuder lugn och ro för personer i samhällets toppskikt. En tillflyktsort där sekretessen är total. Här är mobiltelefoner förbjudnaoch den oländiga terrängen som omger ön omöjliggör att någon kan ta sig i land på egen hand. Men friden bryts tvärt då en av gästerna, en uppburen men illa omtyckt författare, hittas hängd uppe i fyren. 

Adam Dalgliesh tillkallas för att så snabbt och diskret som möjligt reda ut mordet innan öns anseende blir förstört. Dalgliesh själv har det lite turbulent i sitt privatliv eftersom han inte vet hur han ska utveckla sitt förhållande med sin älskade Emma. Men snart får han annat att tänka på när ett nytt mord begås. Mördaren är fortfarande mitt ibland dem, kvar på ön.

4 kommentarer:

  1. Ja men den vill jag ha för det är så snyggt omslag.

    SvaraRadera
  2. Det är länge sen jag läst något av P.D. James

    SvaraRadera
  3. Jag är faktiskt osäker på om jag har läst något av henne. Har för mig det, men i så fall var det innan jag började skriva upp vad jag läser.

    SvaraRadera
  4. PD James läste jag en massa böcker av under en period. Inklusive den här.

    SvaraRadera