onsdag 1 maj 2019

Hur min läsning gick i april

Utifrån mina årliga läsplaner som kan läsas om här, så planerade jag min läsning att bli så här under detta år:

Att jag med räknar att varje månad försöka läsa en klassiker, ett rec ex, en hett i hyllan bok och en bok ur en påbörjad bok-serie jag läser. Plus att jag försöker minska mina hemlånade böcker från biblioteket med fem per månad, hade i början av året 60 böcker hemlånade.


Börjar med det som det går sämst med och det är att minska de där hemlånade biblioteksböckerna, även om jag lyckas läsa (8 st denna månad plus en som jag blev tvungen att lämna tillbaka för någon hade reserverat den) så lånar jag flera (11 st denna månad) pga det är relativt nyutkomna böcker jag vill läsa och reserverar, så blir det ändå att jag har ökat antalet biblioteksböcker denna månad med +2.

Av övriga planer för året har det gått bra med en del (rec ex (3 st) och böcker ur serier(8 st)) och inte andra (klassiker och hett i hyllan), har lyckats avsluta hela fyra serier och tex Hammarbyserien har jag hållt på att läsa i flera år. 
Däremot har jag inte läst någon klassiker denna månad och har stagnerat med bara en påbörjad Hett i hyllan bok, så den planen bör jag försöka ta tag i nu innan det är försent.

Har även varit med i två readathons under månaden RecomendationReadahthon skrev jag ett inlägg om i början av månaden, då man skulle läsa böcker som booktubers hade fått en intresserade av och köpt för att läsa dem. De jag läste då var : Call me by your name, Överlevaren och Törnrosor).

Under månaden pågick även OWL´s readathon (baseras på Harry Potter och Hogwarts examens) som booktubern BookRoast håller i, men den har jag inte tidigare skrivit om på bloggen, men här finns tex hur man kunde välja att läsa böcker utifrån.
Jag läste dessa böcker;

  • Ancient runes - retelling - The Winter of the witch
  • Arithmancy - mer än en författare - Törnrosor
  • Divinition - en bok som utspelar sig i framtiden - Den tredje principen
  • Charms - inte en barn eller ung vuxen bok - Flickan med sju namn
  • History of magic - publicerad för minst 10 år sen - Call me by your name
  • Potions - sequel (nästa bok i en serie) - Den siste riddaren
  • Herbology - växt på omslaget - Trollkarlen
  • Muggles studies - contemporary (samtidsroman) - Den rätta tiden för en kula i hjärtat
  • Transfiguration - färgade sidor eller rött omslag - Lögnen
  • Defences against dark art - titeln ska börja på R - RatQueens
  • Care om magical creatrues - djur på omslaget - Psychology of Time Travel
  • ( Astronmy - titeln ska innehålla star (stjärna) - Stars above (utläst första maj))

Nu kommer uppräkningen av de böcker jag har läst under månaden med trivia .
Har lyckats läsa ut en bok som var påböjrad innan aprils månads början
Obsidio (Illuminae files #3) av Amie Kaufman & Jay Kristoff

42. The Winter of the Witch  (Winternight trilogy # 3) av Kathrine Arden (påbörjad 190401, avslutad 190404, betyg 4,5, biblioteksbok)
43. Tredje principen av Anna Jakobsson Lund (påbörjade 190402, avslutad 190407, betyg 4,5, biblioteksbok)
44. Törnrosor av Stephen King & Owen King (påbörjade 190405, avslutad 190412, betyg 4,5, biblioteksbok).
45.Överlevaren. En sann berättelse om en osannolik kvinna. av Sarah Krasnostein (påbörjad 190406, avslutad 190412, betyg 4, rec ex)
46. Flickan med sju namn. Min flykt från Nordkorea av Hyeonseo Lee (påbörjad 190408, avslutad 190413, betyg 4,75, biblioteksbok)
47. Call me by your name av André Aciman (påbörjad 190413, avslutad 190415, betyg 2,5, rec ex)
48. The stone sky ( the broken earth #3) av N K Jemisin (påbörjad 190414, avslutad 190421, betyg 3, 75, egen ägd bok)
49 Den siste väktaren ( Tidsväktarna #2) av Leif Jacobsen & Mats Lernby (påbörjad 190416, avslutad 190418, betyg 3, e-bok, biblioteksbok)
50. Svart eld (De odödliga #4) av Alyson Noel (påbörjad 190417, avslutad 190419, betyg 4, biblioteksbok)
51. Norden under andra världskriget red Anders Frankson (påbörjad 190418, ännu ej avslutad, rec ex)
52. Falleri fallera falleralla (Hammarbyserien #8) av Carin Gerhardsen (påbörjad 190420, avslutad 190422, betyg 5, biblioteksbok)
53. Den rätta tiden för en kula i hjärtat av Un-Su Kim (påbörjad 190422, avslutad 190427, betyg 4, världen runt, biblioteksbok)
54. Trollkarlen (Tidsväktarna #3) av Leif Jacobsen & Mats Lernby (påbörjad 190424, avslutad 190425, betyg 3, rec ex)
55. The Psychology of Time Travel av Kate Mascarenhas (påbörjad 190426, avslutad 190430, betyg 4, ljudbok)
56. Lögnen  (Promise Falls #2) av Linwood Barclay (påbörjad 190426, avslutad 190428, betyg 4,5, biblioteksbok)
57. Sythe av Neal Shusterman (påbörjad 190428, ännu inte avslutad, egen ägd bok)
58. RatQueens vol 2 The Far Reaching Tentacles of N´rygoth av K J Wiebe, Roc Upchurd & Stejpan Sejic (påbörjad 190429, avslutad 190429, betyg 3, graphic novel, internet)
59. Stars above av Marissa Meyer (påbörjad 190429, avslutad 190501, betyg 3, noveller Luncar Chronicles, egen ägd bok)

Sammanlagt utlästa böcker denna månad 15
Sammanlagt lästa sidor denna månad 1908
Kvinnliga författare 8
Manliga författare 3
Författarsamarbet 4 (alla m/m varav 1 mer än två)
På engelska 4
YA  2
Barn (6-9) 0
Barn (9-12) 2
Fantasy 4
Sci-fi 3

Dystopi 1
Klassiker 0

Biografi 2
Contemporary 1
Deckare/Thriller 3
Seriealbum 1

Sammanlagt utlästa böcker detta år 55
Sammanlagt lästa sidor 17030

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar